15(08)
А 43


    Кошель, В. А.
    Основні суперечності сучасної системи освіти та особистісний розвиток [Текст] / В. А. Кошель, М. М. Наконечна // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ-Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2019. - Т. 14 : Методологія і теорія психології, Вип. 2. - С. 189-199. - Бібліогр.: с. 196-198 (12 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Методологія і теорія психології
Кл.слова (ненормовані):
освіта -- суперечності -- взаємодія -- суб'єкт-суб'єктні стосунки -- особистість -- розвиток -- суспільство
Анотація: Стаття розглядає основні протиріччя сучасної системи освіти, зокрема ті, які стосуються стратегічних цілей освітньої діяльності, прагнення до суб'єкт-суб'єктних стосунків, соціального статусу викладача. Аналізується, як вказані суперечності впливають на особистісний розвиток суб'єктів освітньої системи. Наголошується, що немислима раніше динаміка сучасних соціальних перетворень обумовлена епохою переходу від індустріального суспільства до цифрової цивілізації (інформаційного суспільства). Ці зміни мають глобальний характер та відповідно є значущими для розвитку цілого людства. Підкреслюється, що в сучасному суспільстві функція викладача вже не в тому, аби передати (переказати) інформацію, але в тому, щоб запросити учнів до суб'єкт-суб'єктного діалогу і дати можливість творчо посилити над нестандартиними завданнями. Обгрунтовується, що середовище соціальних комунікацій, яке змінюється буквально на наших очах, не просто обумовлює прагнення до творчої самореалізації особистості, але і висуває нові вимоги до постановки стратегічних цілей в системі освіти, а саме цілі формування творчих особливостей. Доводиться, що кліпово-фрагментарне компонування інформації у навчальних програмах, зорієнтоване на формування стандартизованих і легко вимірюваних "компетенцій", оцінка роботи шкіл і ВНЗ на основі формалізованих процедур і кількісних критеріїв ефективності - все це виступає закономірним проявом "суб'єкт-об'єктної тенденції" в сучасній освіті. Підсумовується, що антитезою суб'єкт-об'єктних стосунків є стосунки інтерсуб'єктності - такі суб'єкт-суб'єтні стосунки, результатом яких є зростання суб'єктних тенденцій учасників, а також розвиток креативності, активності, рефлексивності і відповідальності усіх причетних до інтерсуб'єктної взаємодії. Робиться висновок, що у освітньому процесі онтерсуб'єктна взаємодія стає можливою при націленості учасників на творче, діалогічне спілкування, спілкування різноправних особистостей.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Наконечна, М. М.

Замовлені прим-ки для відділів: ЧЗ