15(08)
А 43


    Зазимко, О. В.
    Конструювання досвіду в процесі розвитку особистості юнаків: вікові особливості [Текст] / О. В. Зазимко // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ ; Житомир : Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 2020. - Т. 2 : Психологічна герменевтика, Вип. 12. - С. 83-98. - Бібліогр.: с. 95-98 (14 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Психологічна герменевтика
Кл.слова (ненормовані):
конструювання досвіду -- осмислення досвіду -- інтерпретація досвіду -- розвиток особистості -- юнацький вік
Анотація: Робота присвячена з'ясуванню психологічних новоутворень юнацького віку, які сприяють розвитку здатності до конструювання досвіду. Конструювання досвіду розглядається в розумінні Н.В. Чепелевої як засіб побудови смислової системи, що дозволяє вирішувати нові ситуації, для яких у особистості не було готових схем. Аналітичний огляд психологічних досліджень дозволив виділити основні вікові надбання юнаків, які зумовлені соціокультурною ситуацією розвитку та формуванням певних метакогніцій. Необхідною умовою конструювання досвіду є здатність до його осмислення, яка формується в юнацькому віці. ЇЇ формування забезпечує досягнення інтелектуальної зрілості з інтенсивним розвитком мисленнєвих процесів та самосвідомості особистості. Юнаки стають здатними для породження знань про себе на новому якісному рівні, що сприяє творчому ставленню до навколишніх дискурсивних практик. Сформованість певних метакогнітивних здатностей та соціальна ситуація розвитку осіб юнацького віку сприяють утворенню наступного вікового здобутку - самостійній постановці життєвих завдань. Формування в юнацькому віці усвідомлення неперервності та наступності часу життєвої перспективи забезпечує адекватність постановки життєвих цілей та передбачення вирішень життєвих завдань. Формування потреби "бути відмінними від інших" забезпечує унікальність футуристичного наративу. Формування світогляду як цілісної картини світу та вирішення проблем самовизначення сприяють усталенню ціннісних орієнтацій, які формуються за допомогою "зчитування" і засвоєння існуючих смислів соціокультурного досвіду та за допомогою смислопородження як якісної зміни в їхньому розумінні й інтерпретації. Включення особистості юнацького віку в більш багатоаспектне соціальне життя на фоні визначених вікових надбань спонукає до вироблення нових схем інтерпретації досвіду. За умови збалансованого співвідношення особистісної свободи і відповідальності за наслідки власної мінливості юнаки стають здатними до вироблення альтернативних смислових схем інтерпретації досвіду.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 2 : ЧЗ (2)
Вільні: ЧЗ (2)