Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Пісоцький О. П.
Назва : Особливості формування гуманного ставлення дітей 5–6 років до вихователів закладу дошкільної освіти
Місце публікування : Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. - 2023. - 1. - С. 63-70 (Шифр 159.9(05)"540.3"+/Н 34-522353)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): гуманне ставлення, гуманне ставлення дитини п’яти-шести років, моральне виховання дошкільників, гуманне ставлення дітей 5–6 років до педагогів, суб’єкт-суб’єктні стосунки
Анотація: У статті розглядається проблема виховання у дітей старшого дошкільного віку гуманного ставлення до вихователів в освітньому процесі. Наголошується, що означена проблема є складовою актуального на сьогодні завдання дошкільної освіти морального розвитку та виховання дітей дошкільного віку. У статті автор вказує на основні компоненти, критерії та показники вихованості гуманного ставлення дітей п’яти-шести років, у відповідності з якими було розроблено емпіричну методику. Крім того, акцентується увага на загальних показниках гуманного ставлення дітей 5–6 років до вихователя, які у своєму дослідженні використовують автори: суб’єкт-суб’єктні стосунки між дітьми та вихователем у спільній діяльності. У емпіричному дослідженні автором зафіксовано, що переважна більшість (60 %) старших дошкільників характеризується низьким рівнем розвиненості гуманного ставлення до вихователя, що виявляється у взаємодії із, 25 % дітей п’яти-шести років властиві лише посередні прояви гуманного ставленні до дорослих, які знаходяться поряд із ними. Найменше виявлено старших дошкільників (15 %), які мають високий рівень сформованості гуманного ставлення до педагогів закладу дошкільної освіти у спільній діяльності. Вивчаючи виховні впливи дорослих з’ясовано, що вихователі 30 % вихователів повною мірою усвідомлюють сутність гуманності та гуманного ставлення і намагають формувати гуманність у дітей 5–6 років, ставлячи за мету виховання основ любові, доброзичливості, співчуття у спілкуванні та спільній діяльності. Ця частина педагогів характеризуються прогресивними педагогічними установками, які ґрунтуються на засадах гуманістичної педагогіки, намагаються їх дотримуватися у стосунках з дітьми та бути зразком для дитячого наслідування. Натомість батьки вихованців слабо орієнтуються у питаннях, пов’язаних з вихованням гуманного ставлення, не розуміють які методи й засоби є більш доцільними для його формування у дітей, а тому використовують їх більше на підсвідомому рівні. Більшість батьків добре знають ознаки гуманного ставлення до особистості у взаєминах, проте не всі з них усвідомлюють, що необхідно розпочинати його формування у дошкільному дитинстві. Лише 25 % батьків мобільні у пошуку сучасних джерел інформації, активно взаємодіють з дітьми, використовуючи різноманітні методи для формування гуманного ставлення до дорослих, зокрема вихователів. За результатами проведеного дослідження зроблено висновок про необхідність оптимізації процесу виховання гуманного ставлення до вихователів дітей п’яти-шести років.