Форма документа : Стаття із журналу Шифр видання : 168.522/С 12 Автор(и) : Сабадуха В. Назва : Ґенеза теоретичних уявлень про особу та особистість в історії філософії Місце публікування : Психологія і сусп-во: укр. теорет.-методол. соціогуманітар. часопис/ Тернопіл. нац. екон. ун-т . - Тернопіль: Тернопіл. нац. екон. ун-т, 2016. - № 4. - С. 30–43. - ISSN 18102131 (Шифр П3/2016/4). - ISSN 18102131 Примітки : Бібліогр.: 55 назв. - Зміст: 1. Методологічні засади дослідження ; 2. Порівняльний аналіз наявних підходів до розуміння сутності особистості ; 3. Авторська концепція чотирьох рівнів духовного розвитку людини ; Висновки. УДК : 168.522 Предметні рубрики (Галузі знань): Філософія-- особистість Релігія-- християнство-- особистість Ключові слова (''Вільн.індекс.''): особистість (релігія)--особистість (філос.)--посередня людина--світогляд--ієрархія--субстанція--онтологія--авторські концепції--духовний розвиток Анотація: У статті проаналізовано генезу понять "особа" й "особистсість" з моменту їх виникнення в історії культурного розвитку людства. Доведено, що від античності до сучасності навколо цих понять відбувається світоглядна боротьба, яка є відлунням боротьби посередньої людини проти особистості за пріоритет у суспільстві. З’ясовано, що в історії філософії сформувалися такі підходи: християнський, соціально-правовий, праксіологічний, субстанційний, морально- духовний й демократичний. Сформульовано авторський підхід, що органічно виростає із християнського, субстанційного й морально-духовного, логічно асимілює принципи ієрархії й демократії й ураховує динаміку розвитку людини. У діяльнісному вимірі пріоритет мусить належати принципу ієрархії, у якому особистість постає як досконалий суб’єкт діяльності. У контексті взаємовідносин і спілкування діє принцип демократії: до кожної людини, незалежно від її інтелектуально-психологічного рівня розвитку, треба ставитися як до особистості. |