Головна Спрощенний режим Опис
Авторизація
Прізвище
Пароль
 

Бази даних


Електронний каталог бібліотеки Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України- результати пошуку

Вид пошуку

Зона пошуку
 Знайдено у інших БД:Електронний каталог бібліотеки НДУ ім. Миколи Гоголя (47)
Формат представлення знайдених документів:
повнийінформаційнийкороткий
Відсортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнятипом документа
Пошуковий запит: <.>K=ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ<.>
Загальна кількість знайдених документів : 29
Показані документи с 1 за 29
1.
378-057.875:37.011.3-051:159.954.4
К 67


    Корнієнко, Святослав Володимирович.
    Розв`язування психологічних задач як засіб становлення творчої активності майбутнього вчителя [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Корнієнко Святослав Володимирович ; наук. кер. Єршова-Бабенко І. В. ; Одес. держ. мед. ун-т. - Одеса, 2008. - 172 с. : табл. - Бібліогр.: с. 163-172. -
УДК
Рубрики: Загальна психологія--Психологічні задачі--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
психологічна задача -- творча активність -- особистісно орієнтований підхід -- педагогічна діяльність
Анотація: У дисертації розглядаються методологічні та прикладні питання процеси розв"язування майбутніми психологами психологічних задач як засобу розвитку їхньої творчої активності. Обгрунтовано доцільність застосування чотирьох принципів задачного підходу: принцип задачної інтеграції, принцип особистісної орієнтації; принцип цільової лімінальності і принцип пошукової латентності. Визначено психолого-педагогічні умови використання різних видів психологічних задач для розвитку творчої активності майбутнього вчителя. У роботі обгрунтовується модель психолого-педагогічних умов, зокрема змісту, форм і методів реалізації задачного підходу до ставлення творчої активності студентів-випускниківвищих навчальних закладів у процесі їх підготовки; визначено комплекс критеріїв оптимального розв"язання психологічних задач майбутніми вчителями.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Єршова-Бабенко , Ірина Вікторівна \наук. кер.\; Одеський державний медичний університет (Одеса)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

2.
159.955+37.013.42
Р 83


    Руденко, Світлана Вікторівна.
    Соціальний інтелект як чинник успішності педагогічної діяльності [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Руденко Світлана Вікторівна ; наук. кер. Балл Г. О. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - Київ, 2008. - 182 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 164-182. -
УДК
Рубрики: Загальна психологія--Соціальний інтелект--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
інтелект -- соціальний інтелект -- педагогічна діяльність -- успішність
Анотація: Дана робота присвячена проблемі дослідження соціального інтелекту як чинника успішності педагогічної діяльності. Розкрито основні характеристики й погляди на сутність соціального інтелекту, що складається на сьогоднішній день у вітчизняній і зарубіжній психології. Представлено основні підходи до дослідження соціального інтелекту. Розглянуто загальну характеристику педагогічної діяльності, описано й проаналізовано основні підходи до оцінки її успішності. Виділено критерії успішності педагогічної діяльності, стосовно яких і розглянуто соціальний інтелект учителів. Проведено емпіричне дослідження й представлено аналіз взаємозв"язку рівня розвитку соціального інтелекту й успішності педагогічної діяльності. Побудовано модель соціального інтелекту в його функціях, істотних для перебігу й результатів педагогічної діяльності.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Балл, Георгій Олексійович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

3.
378-057.875:37.011.3-051+159.947.5:331
Я 14


    Яблонський, Андрій Іванович.
    Психолого-педагогічні умови формування мотиваційної готовності майбутніх учителів до професійної діяльності [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Яблонський Андрій Іванович ; наук. кер. Максименко С. Д. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2013. - 217 с. : табл. - Бібліогр.: с. 184-209. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Мотиваційна готовність--Дисертації
   Вікова психологія--Майбутні вчителі--Дисертації

Кл.слова (ненормовані):
психологічна готовність -- мотиваційна готовність -- готовність до діяльності -- педагогічна діяльність -- психолого-педагогічні умови
Анотація: У дисертації розкрито зміст поняття "мотиваційна готовність майбутніх вчителів до професійної діяльності" та його структуру. Виявлено психолого-педагогічні умови формування мотиваційної готовності майбутніх учителів до професійної діяльності. Подано опис розробленої програми розвитку мотиваційної сфери, яка зокрема містить мотиваційно зорієнтований психологічний тренінг "Мотивація власного життєвого та професійного досягнення".

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

4.
159.964.22
С 12


    Савчук, Надія Антонівна.
    Психолого-педагогічні умови корекції особистісних дисгармоній вчителів загальноосвітніх шкіл [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Савчук Надія Антонівна ; наук. кер. Максименко С. Д. ; Волин. держ. ун-т ім. Лесі Українки. - Київ, 2005. - 204 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 161-183. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Особистісна дисгармонія--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
дисгармонійні психічні утворення -- дисгармонійні психічні стани -- особистісна дисгармонія -- педагогічна діяльність -- психолого-педагогічна корекція
Анотація: Дисертацію присвячено вивченню дисгармонійних психічних станів та особистісних дисгармоній у вчителів загальноосвітньої середньої школи. Розглядаються чинники формування дисгармонійних утворів психіки, особливості їхнього психодіагностичного виявлення та психолого-педагогічні умови ефективної корекції. Встановлено факторну структуру дисгармонійних психічних утворень. Побудовано та апробовано модель психічної корекції виявлених у вчителів дисгармоній, здійснено порівняльний аналіз ефективності корекції психічних станів і особистісних дисгармоній залежно від застосованих по відношенню до них психокорекційних підходів та технік.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. кер.\; Волинський державний університет ім. Лесі Українки (Луцьк)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

5.
378.011.3-051+37.064+316.454.52:316.647.5
С 44


    Скок, Алла Георгіївна.
    Соціально-психологічні умови формування комунікативної толерантності у викладача вищого навчального закладу [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Скок Алла Георгіївна ; наук. кер. Карамушка Л. М. ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. - Київ, 2007. - 236 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 177-194. -
УДК
Рубрики: Соціальна психологія--Комунікативні здібності--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
викладач ВНЗ -- комунікативна толерантність -- педагогічна діяльність -- інтолерантність
Анотація: Дисертацію присвячено аналізу соціально-психологічних умов формування комунікативної толерантності викладача ВНЗ. Розкрито сутність комунікативної толерантності. Виділено основні типи викладачів ВНЗ щодо розвитку комунікативної толерантності. Встановлено зв'язок між рівнем розвитку загальної та комунікативної толерантності викладачів, виділено психологічні чинники, які впливають на її становлення. Розроблено програму соціально-психологічної підготовки викладача ВНЗ, орієнтовану на формування комунікативної толерантності.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Карамушка, Людмила Миколаївна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

6.
37.011.3-051+37.013+81'233
Т 35


    Терещук, Сергій Володимирович.
    Психологічні детермінанти комунікативного потенціалу вчителя [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Терещук Сергій Володимирович ; наук. кер. Орбан-Лембрик Л. Е. ; Прикарпат. ун-т ім. В. Стефаника. - Івано-Франківськ, 2001. - 253 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 191-205. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Комунікативний потенціал--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
комунікативна діяльність -- комунікативний потенціал -- педагогічна діяльність -- комунікативна підготовка -- студентська група -- майбутній педагог
Анотація: Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних детермінант комунікативного потенціалу вчителя, виявленню шляхів його актуалізації на етапі вузівської підготовки майбутнього педагога. Уточнені і конкретизовані уявлення про зміст, сутність та особливості комунікативного потенціалу вчителя, виокремлено його психологічну та соціальну основу. Обґрунтована доцільність комунікативної підготовки майбутніх спеціалістів.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Орбан-Лембрик, Лідія Ернестівна \наук. кер.\; Прикарпатський університет імені Василя Стефаника (Івано-Франківськ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

7.
37.013+316.454.52+81'233+37.064.2
Т 50


    Тоба, Маріанна Василівна.
    Психологічні детермінанти діалогового педагогічного спілкування [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Тоба Маріанна Василівна ; наук. кер. Орбан-Лембрик Л. Е. ; Прикарпат. ун-т ім. В. Стефаника. - Івано-Франківськ, 1999. - 217 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 143-159. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Діалогове спілкування--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
діалог -- діалогове спілкування -- педагогічна діяльність -- міжособова взаємодія -- педагогічне спілкування
Анотація: Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних детермінант діалогового педагогічного спілкування. Виявлено психологічні чинники, що детермінують стильові особливості педагогічного спілкування. Показано взаємозв'язок між стильовими особливостями педагогічного спілкування і особливостями системи ціннісних орієнтацій вчителя, розвитком у нього емпатії та рівнем ригідності пізнавальних процесів. Розроблено і апробовано методику формування у майбутніх учителів підготовленості до діалогічності спілкування з учнями.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Орбан-Лембрик, Лідія Ернестівна \наук. кер.\; Прикарпатський університет імені Василя Стефаника (Івано-Франківськ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

8.
377-057.875:37.011.3-051
Х 55


    Хлівна, Олександра Миколаївна.
    Формування психологічної готовності до роботи з обдарованими дітьми у студентів педучилища [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Хлівна Олександра Миколаївна ; наук. кер. Кульчицька О. І. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - Київ, 1999. - 198,[9] с. : табл. - Бібліогр.: с. 149-160. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Пофесійна підготовка--Дисертації
   Вікова психологія--Обдаровані школярі--Дисертації

Кл.слова (ненормовані):
психологічна готовність -- професійна підготовка -- обдаровані діти -- педагогічна діяльність -- початкова школа
Анотація: Дисертацію присвячено питанням удосконалення професійної підготовки вчителя початкових класів в умовах принципових змін в освіті України. Розроблено модель готовності студента педагогічного вузу до роботи з обдарованими дітьми в системі загальної структури готовності до педагогічної діяльності. Виявлено критерії профпридатності студентів до практичної роботи з обдарованими дітьми в умовах навчання в педучилищі та методичні рекомендації щодо оновлення змісту, форм і методів психолого-педагогічної підготовки.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Кульчицька, Олена Іполитівна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

9.
159.942+159.944:37.011.3-051+159.964.3
Х 73


    Холодова, Ольга Олексіївна.
    Психологічні засоби запобігання та корекції та фрустрації у професійній діяльності молодих вчителів [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Холодова Ольга Олексіївна ; наук. кер. Циба В. Т. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - Київ, 2003. - 200 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 179-198. -
УДК
Рубрики: Соціальна психологія--Фрустрація--Професійна діяльність--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
фрустрація -- депривація -- адаптація -- професійне становлення -- комунікація -- рефлексія -- педагогічна діяльність -- молодий вчитель
Анотація: У дисертації досліджуються особливості розкриття ролі фрустраційної толерантності у професійному становленні педагогів. Досліджується детермінуючий вплив фрустраційної толерантності на професійне становлення. Обгрунтовано та апробовано моделі підготовки учителів-початківців до розв'язання педагогічних завдань як способу соціального вираження результатів рефлективного процесу, що актуалізується зіткненням з деприваціями.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Циба, Віталій Трохимович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

10.
37.011.3-051+37.013
Щ 61


    Щербан, Тетяна Дмитрівна.
    Професійне становлення молодого вчителя як психологічна проблема [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Щербан Тетяна Дмитрівна ; наук. кер. Максименко С. Д., наук. конс. Заброцький М. М. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. - Київ, 1995. - 160 с. : табл. - Бібліогр.: с. 140-160. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Професійне становлення--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
професійне становлення -- педагогічна діяльність -- молодий вчитель -- педагогічні задачі -- комунікативна компетентність
Анотація: В дослідженні виділені психологічні умови цілеспрямованого і продуктивного професійного становлення вчителів-початківців. Обгрунтована методика діагностики ефективності процесу професійного становлення молодих учителів. Апробована модель управління процесом формування у початківців когнітивної основи прийняття педагогічниїх рішень і розвитку їх комунікативної компетентності.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

11.
159.928.22-058.862(043.5)
Д 56


    Добровольська, Наталія Анатоліївна.
    Психологічні чинники розвитку педагогічної обдарованості у викладачів фізичного виховання [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2014. - 248 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 173-191. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Педагогічна діяльність--Обдарованість--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
педагогічна діяльність -- педагогічна обдарованість -- викладачі фізкультури
Анотація: В роботі здійснено аналіз проблеми педагогічної обдарованості та вивчено особливості діяльності викладачів фізичного виховання. Розроблено методику психологічного дослідження, здійснено психологічну діагностику рівня розвитку педагогічної обдарованості у викладачів фізичного виховання. Досліджено залежність розвитку педагогічної обдарованості особистості від рівня креативного мислення, мотивації досягнення успіху, реальних педагогічних досягнень, когнітивних та поведінкових характеристик. Окреслено психологічні чинники системи розвитку педагогічної обдарованості у викладачів фізичного виховання.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Бажанюк, Валентина Станіславівна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

12.
159.923
П 64


    Потоцька, Ірина Сергіївна.
    Психологічні умови розвитку педагогічної обдарованості у майбутніх учителів [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / І. С. Потоцька ; наук. кер. Н. Ю. Волянюк ; Нац. техн. ун-т України "КПІ". - Київ, 2014. - 242 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 188-215. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Педагогічна обдарованість--Майбутні вчителі--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
Педагогічна обдарованість -- обдарованість -- ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ -- МАЙБУТНІ ПЕДАГОГИ
Анотація: В роботі здійснено теоретичний аналіз підходів до розуміння сутнісних характеристик обдарованості. Розроблено психологічну модель педагогічної обдарованості майбутнього учителя. Виявлено особливості сформованості основних компонентів педагогічної обдарованості у майбутніх учителів залежно від курсу навчання. Обґрунтовано шляхи та умови розвитку педагогічної обдарованості майбутніх учителів в процесі фахової підготовки. розроблено та апробовано програму розвитку педагогічної обдарованості майбутніх учителів.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Волянюк, Наталія Юріївна \наук. кер.\; Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут" (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

13.
159.94
Д 55


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Доцевич, Т. І.
    Компетентісний підхід до педагогічної діяльності викладача вишу [Текст] / Т. І. Доцевич // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Миколаїв : Іліон, 2015. - Т. 7 : Екологічна психологія., Вип. 38. - С. 154-166. - Бібліогр.: с. 162-163 (25 назв)
УДК
Рубрики: Екологічна психологія
Кл.слова (ненормовані):
КОМПЕТЕНТІСНИЙ підхід -- КОМПЕТЕНТНІСТЬ -- ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ -- викладач вишу -- СУБ'ЄКТ педагогічної ДІЯЛЬНОСТІ -- психолого-педагогічна компетентність -- методична компетентність -- комунікативна компетентність педагога
Анотація: У статті розкрито компетентісний підхід до педагогічної діяльності викладача вишу у сучасній психологічній науці, який виявляється одним з провідних. Професійна педагогічна компетентність викладача вишу розглядається як інтегративна властивість особистості педагога, яка реалізується через умотивовану здатність до ефективного здійснення педагогічної діяльності та втілюється у професійному досвіді.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

14.
159.92
М 81


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Мосьпан, М. О.
    Діагностика психічних станів та способів саморегуляції студентів та вчителів у конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності [Текст] / М. О. Мосьпан // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Миколаїв : Іліон, 2015. - Т. 7 : Екологічна психологія., Вип. 38. - С. 319-327. - Бібліогр.: с. 325-326 (6 назв)
УДК
Рубрики: Екологічна психологія
Кл.слова (ненормовані):
психічні стани -- саморегуляція -- педагогічна діяльність -- конфлікт -- напруженість -- автосугестія
Анотація: Описано психічні стани педагогів, що виникають у педагогічній діяльності. Створено опитувальник для виявлення психологічних умов саморегуляції психічних станів у конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

15.
159.923.2:005.581+37.064:316.613.4](043.5)
М 81


    Мосьпан, Марина Олександрівна.
    Формування здатності особистості до саморегуляції у конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / М. О. Мосьпан ; наук. кер. С. Д. Максименко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2015. - 222 с. : табл. - Бібліогр.: с. 174-196. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Педагогічна діяльність--Саморегуляція--Дисертації
Кл.слова (ненормовані):
САМОРЕГУЛЯЦІЯ -- ПСИХОЛОГІЧНА саморегуляція -- ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ -- КОНФЛІКТ -- КОНФЛІКТНА СИТУАЦІЯ -- МАЙБУТНІ ПЕДАГОГИ -- СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ
Анотація: В роботі здійснено аналіз теоретико-методологічних підходів до проблеми саморегуляції в конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності, з'ясовано психологічну характеристику професійної діяльності педагогів та визначено вимоги до професійно важливих якостей. Розроблено структурно-функціональну модель саморегуляції майбутніх педагогів в конфліктних ситуаціях.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

16.
378.091.12:376-056.262-051:159.9
П 14


    Паламар, Олена Михайлівна.
    Рефлексивний і пізнавальний аспекти психологічної компетентності тифлопедагога [Текст] / О. М. Паламар // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2015. - Вип. 29. - С. 442-456. - Бібліогр.: с. 452-454 (15 назв)
УДК
Рубрики: Загальна психологія
Кл.слова (ненормовані):
психологічна компетентність -- тифлопедагог -- пізнавальна функція -- рефлексивна функція -- професійна самосвідомість -- педагогічна діяльність -- порушення зору -- депривація
Анотація: Розкрито пізнавальні та рефлексивні аспекти психологічної компетентності тифлопедагога. Представлено аналіз рефлексивної діяльності педагога, її змісту та спрямованості. Подано різні класифікації рефлексії, наявні в психолого-педагогічній літературі. Показано зв'язок проблем суб'єктності та самосвідомості педагога з питанням рефлексії професійної діяльності.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. ред.\; Онуфрієва, Ліана Анатоліївна \наук. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

17.
159.9.072.7:372.3
Ц 56


    Цибуляк, Наталія Юріївна.
    Практика освітньої діяльності щодо розвитку професійної спостережливості майбутніх педагогів [Текст] / Н. Ю. Цибуляк // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Кам'янець-Подільський : Аксіома, 2015. - Вип. 29. - С. 717-727 : табл. - Бібліогр.: с. 726 (2 назви)
УДК
Рубрики: Загальна психологія
Кл.слова (ненормовані):
професійно важливі якості -- спостережливість -- майбутні вихователі -- педагогічна діяльність -- фахова підготовка -- психолого-педагогічні умови -- освітня діяльність -- дошкільні навчальні заклади
Анотація: Розкрито сутність і значення спостережливості як професійно важливої якості майбутніх педагогів на прикладі майбутніх вихователів дитсадків. Виявлено психолого-педагогічні умови розвитку професійної спостережливості у процесі фахової підготовки майбутніх вихователів. Представлено психодіагностичний інструментарій виявлення якості забезпечення психолого-педагогічних умов розвитку професійної спостережливості майбутніх фахівців у практиці освітньої діяльності.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \наук. ред.\; Онуфрієва, Ліана Анатоліївна \наук. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

18.
005.336.5:37(075.8)
О-80


    Отич, Олена Миколаївна.
    Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи [Текст] : підручник / О. М. Отич ; Інститут педагогічної освіти і освіти для дорослих НАПН України. - Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. - 207 с. - ISBN 978-966-189-334-3 : 118.45 грн
УДК
Рубрики: Педагогіка
Кл.слова (ненормовані):
ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ -- ПЕДАГОГ -- ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ -- ПРОФЕСІЙНА ШКОЛА

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Національна академія педагогічних наук України (Київ). Інститут педагогічної освіти і освіти для дорослих
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

19.
371.015
А 43


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Мосьпан, М. О.
    Психологічний супровід розвитку та формування засобів саморегуляції в конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності [Текст] / М. О. Мосьпан // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : ДП "Інформаційно-аналітичне агенство", 2015. - Т. 10 : Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія., Вип. 27. - С. 336-344. - Бібліогр.: с. 343 (3 назви)
УДК
РУБ 371.015
Рубрики: Загальна психологія
Кл.слова (ненормовані):
саморегуляція -- конфліктні ситуації -- педагогічна діяльність -- тренінг -- професійний розвиток -- психічна стійкість
Анотація: Емпіричне дослідження дозволило з'ясувати, що здатність студента до саморегуляції психічної стійкості в конфліктних ситуаціях педагогічної діяльності визначальним чином впливає на рівень його професіоналізму та забезпечує ефективний професійний розвиток і самовизначення особистості.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 2 : ЧЗ (1), (1)
Вільні: ЧЗ (1), (1)

Знайти схожі

20.
153
П 86


    Перетятько, Л. Г.
    Аналіз емпатії та темпераменту як компонентів педагогічної діяльності [Текст] / Л. Г. Перетятько, Н. О. Юдіна // Психологія і особистість : Науковий журнал / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Полтавськ. нац. пед. ун-т ім. В.Г. Короленка. - Київ ; Полтава : ПНПУ, 2017. - № 1(11). - С. 146-154. - Бібліогр.: С. 153-154 (18 назв)
УДК
РУБ 153
Рубрики: Психологія особистості
Кл.слова (ненормовані):
емпатія -- педагогічна діяльність -- педагогічна емпатія -- темперамент
Анотація: У статті подано теоретичний аналіз проблеми емпатії в психологічній науці. Надано інтерпретацію феномену емпатії, розглянуто її види, форми, рівні та складові. Розкрито фактори, що впливають на розвиток емпатії. Розглянуто особливості педагогічної емпатії, її значення для розвитку гуманістичної спрямованості, педагогічної рефлексії, педагогічної кар’єри вчителя. Описані результати дослідження емпатії вчителів різних темпераментів.


Дод.точки доступу:
Юдіна, Наталія Олександрівна; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України(Київ)Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка(Полтава)

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

21.
316.613.4-047.36:37.011.3-051(043.3)
С 11


    Стасюк, Марія Іванівна.
    Психологічний моніторинг емоційних станів педагога як передумова професійного зростання [Рукопис] : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / М. І. Стасюк ; наук. керівн. Олег Ставицький ; Східноєвроп. нац. ун-т ім. Л. Українки. - Луцьк, 2017. - 20 с. -
УДК
Рубрики: Загальна психологія--Історія психології
Кл.слова (ненормовані):
педагог -- педагогічна діяльність -- моніторинг емоційних станів -- професійне зростання -- корекційно-розвивальна робота
Анотація: Охарактеризовано стресогенні фактори педагогічної діяльності, які спричиняють ризик виникнення особистісно-професійних деформацій й знижують ефективність діяльності; запропоновано алгоритм реалізації моніторингу як спеціальної психологічної технології у сукупності підготовчого, діагностично-прогностичного, корекційно-розвивального та рефлексивно-аналітичного етапів.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Ставицький, Олексійович \наук. керівн.\; Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки (Луцьк)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

22.
372
А 43


    Барсуковська, М. В.
    Ціннісно-смислова сфера педагога в аспекті психологічної готовності до професійної діяльності [Текст] / М. В. Барсуковська // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Харків : КЦ ФОП Іванової М. А., 2015. - Т. 4 : Психологія розвитку дошкільника, Вип. 14. - С. 43-57
УДК
РУБ 372
Рубрики: Психологія розвитку дошкільника
Кл.слова (ненормовані):
ціннісно-смислова сфера -- психологічна готовність -- педагогічна діяльність -- самодетермінація -- суб'єктна активність
Анотація: У статті обгрунтовується актуальність проблеми ціннісно-смислової сфери педагога та аспекту психологічної готовності до педагогічної діяльності, як до особливого виду самодетермінації, що змінює уявлення про сутність педагогічної праці в умовах суб'єкт-суб'єктивної парадигми освіти. Охарактеризовано категорію "ціннісно-смислова сфера", як характеристику особистості, яка обумовлює системність і цілісність діяльності педагога. У статті презентовано огляд відчизняних та зарубіжних підходів до термінологічного обгрунтування конструкту "психологічна готовність до педагогічної діяльності"; зроблено спробу розкрити сутність особистісно- професійного потенціалу та його важливого складника "ціннісні орієнтації", що є визначальними компонентами психологічної готовності до педагогічної діяльності.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

23.
15(902.7)
А 43


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Зливков, В. Л.
    Особливості автентичності сучасних педагогів [Текст] / В. Л. Зливков // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ-Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2017. - Т. 9 : Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія, Вип. 10. - С. 72-80 . - ISBN 978-617-640-211-4
УДК
РУБ 15(902.7)
Рубрики: Загальна психологія
   Історична психологія

   Етнічна психологія

Кл.слова (ненормовані):
автентичність -- ідентичність -- психологічне благополучча -- самореалізація -- педагогічна діяльність -- соціономічні професії
Анотація: Розглянуто поняття автентичності особистості. У наукових дослідженнях автентичність найчастіше пов'язується із ексзистенційною та гуманістичною психологією. Близьке до цього розуміння автентичності в гештальт-терапії, де вона визначається як відповідність людини самій собі, здатність жити, не зраджуючи своєму істинному "Я". Розкрито особливості автентичності педагогів, студентів соціономічних спеціальностей, вихователів ДНЗ та психологів. Запропоновано структурну модель автентичності фахівців соціономічних професій. Встановлено, що педагоги характеризуються середнім рівнем автентичності, що свідчить про розуміння педагогами свого справжнього Я, однак неможливість його найкраще проявити, через певні вимоги до професійної педагогічної діяльності, необхідність відповідати більше соціальній ролі, аніж виявляти свою індивідуальність.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

24.
15(02)
С 13


    Савчин, М.
    Педагогічна психологія [Текст] : [навчальний посібник] / М. Савчин. - Дрогобич : [Відродження], 1998. - 200 с. - 3.00 грн.
УДК
РУБ 15(02)
Рубрики: Педагогічна психологія
Кл.слова (ненормовані):
предмет педагогічної психології -- завдання педагогічної психології -- методи педагогічної психології -- розвиток дитини в онтогенезі -- навчання -- педагогічна діяльність

Примірників всього: 2
ЧЗ (2)
Свободны: ЧЗ (2)
Знайти схожі

25.
15(08)
А 43


    Івашкевич, Е. З.
    Роль соціального інтелекту та особливості його прояву у педагогічній діяльності [Текст] / Е. З. Івашкевич, А. О. Яцюрик // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : ДП "Інформаційно-аналітичне агенство", 2019. - Т. 10 : Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія., Вип. 33. - С. 35-50. - Бібліогр.: с. 46-48 (17 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Психологія навчання
   Генетична психологія

   Медична психологія

Кл.слова (ненормовані):
соціальний інтелект -- педагогічна діяльність -- когнітивний, емпатійний та мнемічний аспекти соціального інтелекту -- суб'єктивне усвідомлення -- особистісно значущий досвід -- професійно значущий досвід -- суб'єктивне переживання
Анотація: Соціальний інтелект індивіда у статті розглядається як своєрідний психологічний інструмент забезпечення людиною власної ефективної життєдіяльності, який організований особливим чином і не існує відривано від соціальної активності суб'єкта. Структуру індивідуального соціального інтелекту складають певний репертуар стереотипних способів, прийомів, засобів, які дозволяють встановлювати контакт із іншими людьми та здійснювати оптимальну взаємодію в різних умовах (навіть при зниженні когнітивної емпатії у одного з членів діади, недостатньо розвиненій у суб'єкта здатності до узагальнення та раціоналізації, при розбіжностях у ціннісних орієнтаціях, морально-етичних настановленнях у суб'єктів соціальної взаємодії). У статті наголошено, що соціальний інтелект педагога вміщує когнітивний, емпатійний та мнемічний аспекти. Елементи (або скрипти, фрейми концепти) емпатійного аспекту соціального інтелекту складють зміст конкретних усвідомлених педагогом образів реальності, які можуть як сприйматися безпосередньо, так і виникати в спогадах та уяві особистості. Емпатійні фрейми, скрипти концепти наділяють емоційністю продукти, інтелектуальної діяльності, своєрідну картину світу, яка складається у суб'єкта в результаті роботи соціального інтелекту, внаслідок чого світ постає для суб'єкта як існуючий у метакогнітивній сфері. Виокремлено критерії продуктивного функціонування соціального інтелекту педагога. Це, зокрема, успішне розв'язання людиною соціальних нестандартних (у тому числі-оригінальних) задач та завдань, а також успішність фахівця в реалізації педагогічної діяльності. Зазначено, що в сфері мнемічного досвіду усвідомлені переживання супроводжуються почуттям суб'єктивної очевидності того, що відбувається. Підтвердженням "суб'єктивного усвідомлення" є психологічні поняття, які досить широко використовуються в науковому обігу: "безпосередній досвід", "особистісно значущий досвід", "професійно значущий досвід", "суб'єктивне переживання" тощо. Хоча емпатійний аспект соціального інтелекту не усвідомлюється педагогом, саме він, на думку авторів статті, забезпечує усвідомлення емоційно-експресивної та емпатійної сторін об'єктів та суб'єктів у міжособистісної взаємодії.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Яцюрик, Алла Олександрівна; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 2 : ЧЗ (2)
Вільні: ЧЗ (2)

Знайти схожі

26.
15(08)
А 43


    Черкаська, Є. Ф.
    Роль емоційної стійкості педагога у сучасних психологічних дослідженнях [Текст] / Є. Ф. Черкаська // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ-Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2018. - Т. 14 : Методологія і теорія психології, Вип. 1. - С. 329-341. - Бібліогр.: с. 337-340 (22 назви)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Методологія і теорія психології
Кл.слова (ненормовані):
емоційна стійкість -- психічне напруження -- інтелектуальне напруження -- педагогічна діяльність -- емоційна саморегуляція -- ефективність професійної діяльності -- стресостійкість
Анотація: У статті проаналізовано психологічні дослідження емоційної стійкості, її показники і співвідношення з іншими компонентами професійної компетентності вчителя. Емоційна стійкість розглядається, як невід'ємна частина професійної компетентності, насамперед, емоційної культури педагога. Наведено приклади досліджень проблеми емоційної стійкості вчителів і значення комунікативних навичок і навичок саморегуляції в системі освіти. Для розвитку емоційної стійкості сучасна психологічна наука пропонує чимало способів, до яких можна віднести: внутрішні способи саморегуляції, нервово-м'язову й дихальні вправи, поведінкову психотерапію, групові тренінги тощо.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

27.
15(08)
А 43


    Черкаська, Є. Ф.
    Специфіка формування емоційної стійкості педагога в професійній діяльності [Текст] / Є. Ф. Черкаська // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ-Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2019. - Т. 14 : Методологія і теорія психології, Вип. 2. - С. 397-404. - Бібліогр. с. 402-404 (20 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Методологія і теорія психології
Кл.слова (ненормовані):
емоційна стійкість -- педагогічна діяльність -- педагог -- емоційна напруга -- стрес -- стресостійкість -- ефективність педагогічної діяльності
Анотація: У статті наведено короткий аналіз психолого-педагогічної літератури і психологічних досліджень, щодо особливостей емоційної стійкості вчителів у сучасних умовах праці. Виявлене протирічча вимальовує особливе проблемне поле, пов'язане з вивченням принципових підходів до формування емоційної стійкості педагогів і розробкою їх концептуальних основ. Якщо формування емоційної стійкості майбутнього педагога буде реалізовано на підставі спеціально розробленої психолого-педагогічних інтеграційних технологій і буде направлено на розвиток внутрішніх (когнітивна, емоційна, поведінкова і комунікативна сфери і використання зовнішніх (соціальне середовище) ресурсів - це носитиме цілісний характер.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Замовлені прим-ки для відділів: ЧЗ

Знайти схожі

28.
15(08)
А 43


    Черкаська, Є. Ф.
    Значимість емоційної стійкості педагога в стресових ситуаціях [Текст] / Є. Ф. Черкаська // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ-Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2020. - Т. 14 : Методологія і теорія психології, Вип. 3. - С. 273-284 : Бібліогр.: с. 280-283 (21 назва)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Методологія і теорія психології
Кл.слова (ненормовані):
емоційна стійкість -- педагогічна діяльність -- стрес -- стресостійкість -- емоційне напруження -- компетентність вчителя
Анотація: У даній роботі емоційна стійкість розглядається не тільки як складова емоційної культури і професійної компетентності вчителя. Стаття присвячена актуальній проблемі подолання стресу в умовах педагогічної діяльності. Виділено різні групи стресогенних факторів, виокремлені фактори які є специфічними для педагогічної діяльності, описано які прийоми саморегуляції допомагають в стресових ситуаціях. Професія вчителя є професією, яка визначається як психологічно важка у зв'язку з наявністю числених стресових ситуацій. Проте не на всіх однаково впливають зазначені фактори - частина вчителів має гарний функціональний стан, інша ж частина вчителів в результаті частого і тривалого стресу зазнає серйозних психосоматичних наслідків. Здатність справлятися з важкими ситуаціями значною мірою обумовлена індивідуальною спрямованістю особистості, її стійкістю до стресу, способом оцінки ситуації і відповідної реакції на неї. Відсутність навичок міжособистісних відносин призводить до зниження рівня здатності вчителя вирішувати проблемні ситуації з учнями.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)

Знайти схожі

29.
159.942.23
Ч-48


    Черкаська, Євгенія Феліксівна.
    Психологічні особливості емоційної стійкості вчителів з різним досвідом роботи [Рукопис] : дис. ... д-ра ф-фії / Є. Ф. Черкаська ; наук. кер. В. Л. Зливков ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2023. - 319 с. : табл. - Бібліогр.: С. 184-194 (129 назв). -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія
Кл.слова (ненормовані):
емоційна стійкість -- життєстійкість -- педагогічна діяльність -- особистість -- ефективність професійної діяльності -- емоційне вигорання -- професійні кризи -- саморегуляція -- стресостійкість -- тренінг
Анотація: У дисертації здійснено, теоретично обґрунтовано й експериментально вивчено психологічні особливості емоційної стійкості вчителів з різним досвідом роботи. Дослідження проводилося упродовж 2018 – 2021 років та передбачало теоретичний, констатувальний, формувальний та узагальнюючий етапи. На теоретичному етапі встановленно, що емоційна стійкість особистості – це інтегративна властивість, що включає в свою структуру емоційні, вольові, інтелектуальні мотиваційні компоненти психічної діяльності, а також здатність пригнічувати емоційні реакції, задля продовження робочої активності, яка в такому стані має тенденцію до зниження. Деякі автори розглядають емоційну стійкість як «стійкість емоцій», а не функціональну стійкість людини до емоціогенних умов. На основі аналізу наукової літератури виділено чотири основні підходи до вивчення емоційної стійкості: емоційна стійкість, як здатність долати стан емоційного збудження; емоційна стійкість, як похідна від типу сили нервової системи, процесів збудження і гальмування; емоційна стійкість, як стійкі емоційний стан і емоційна реакція; емоційна стійкість, як інтегративна властивість особистості. Зокрема, ми дотримуємось поглядів О.А. Сиротіної, яка визначає емоційну стійкість як здатність особистості успішно вирішувати складні та відповідальні завдання в напруженій емоційній ситуації. Він наголошує на взаємозв'язку емоційної стійкості із силою і рухливістю нервової системи. Також, встановлено, що вченими виявлено емоціогенні фактори, які призводять до емоційної напруженості. У діяльності педагога до них відносяться: порушення міжособистісних взаємин, завантаженість робочого дня, стомлюваність, зіткнення з важкими ситуаціями, випадки підвищеного рівня відповідальності, очікування невдачі, погане самопочуття, тощо. На констатувальному етапі, відповідно до мети та завдань дослідження, складено діагностичний комплекс вивчення проблеми емоційної стійкості вчителів, в залежності від досвіду їх роботи. Для опрацювання результатів виділено три групи вчителів: І група – з досвідом роботи до п’яти років, ІІ група – від п’яти до десяти років, ІІІ група – понад 10 років досвіду роботи в навчальному закладі. У результаті діагностики респондентів за методиками та їх шкалами встановлено, що І група вчителів, з досвідом роботи до п’яти років, є більш емпатійною й обізнаною у власній та чужій емоційних сферах, що говорить про рівень підготовки молодих вчителів та сучасні можливості отримання інформації. Також, І група вчителів більш задоволена умовами праці, оскільки орієнтована на отримання досвіду роботи, більш зацікавлена у реалізації власних ідей і не має великих очікувань, які б відповідали їхній професійній діяльності. Водночас, ця група не має відповідного досвіду, знань і умінь, який би впливав на ефективність побудови взаємодії у професійному колективі та іншими учасниками освітнього процесу, вирішення складних ситуацій та швидке включення в робочий процес. Зокрема, ІІ група вчителів, з досвідом роботи від п’яти до десяти років, є більш обізнаною, і, вчителі цієї групи, навчилася правильно використовувати власний досвід у професійній діяльності. Респонденти швидше диференціюють власні емоційні стани та керують ними. Професійний досвід роботи дає більше впевненості та можливості застосовувати вже набуті знання у поєднанні з новими, чого вимагає якісний освітній процес, без надлишкової емоційної витрати. Вони краще вибудовують комунікацію та швидше вирішують питання з дітьми. Володіють вищим самоконтролем та адекватно оцінюють свої можливості, побажання та очікування від учбового процесу. Проте, емоційне вигорання, хоч ще і не сформоване у цій групі, але перебуває вже на етапі формування, що свідчить про недостатньо розроблені шляхи та методи подолання складних ситуацій. Відповідно, ІІІ група вчителів, з досвідом роботи більше десяти років, показала найгірші показники за результатами діагностики. Тобто поєднання емоційного вигорання з особистісними якостями, що є результатом вікових особливостей та послаблення можливостей реалізації у професійній сфері. Враховуючі часті зміни в освітньому процесі, які вимагають не тільки модифікації освітньої складової, а й емоційної, вчителі цієї групи вже найменш налаштовані на нові вимоги. Вони найменш обізнані та враховують власні та чужі емоційні стани, не вміють ними керувати та піддаються сильному емоційному впливу зі сторони, що є досить сильним, враховуючи кількість щоденних стресогенних ситуацій відповідних даній професії. Вони вже не зацікавлені у побудові гарних взаємостосунків із керівництвом, мають більші очікування від умов праці, та вважають, що їхнього досвіду роботи буде цілком достатньо, який, у свою чергу, і допомагає їм триматися на рівні з іншими вчителями. В ході проведення дослідження розроблено тренінгову програму, для покращення рівня емоційної стійкості вчителів. Психологічний тренінг конструктивно впливає на розвиток особистості за трьома напрямками: когнітивний (отримання нової інформації); емоційний (інтерпретація отриманої інформації через особистісне значення); конативний (зміна, розширення поведінкових реакцій за рахунок усвідомлення неефективності звичних способів поведінки). Програму побудовано на наступних принципах: врахування індивідуальних особливостей особистості; діяльнісний принцип, що визначає тактику проведення роботи через активізацію діяльності кожного учасника; принцип врахування емоційної забарвленості матеріалу; принцип комплексності методів виражається у інтегрованих прийомах, що сприяють підвищенню стресостійкості, саморегуляції, зниження емоційної напруги. На формувальному етапі встановлено, що найбільше змін відбулося з вчителями І групи (з досвідом роботи до п’яти років). Найменший вплив зафіксовано у ІІІ групи вчителів (з досвідом роботи більше десяти років). Визначено рівень ефективності розробленої програми психологічного тренінгу, ґрунтуючись на аналізі та порівнянні рівнів показників за допомогою математичного методу обробки даних. Так, після проведення тренінгової роботи, у вчителів врівноважилися процеси збудження і гальмування, покращилось значення рухливості процесів нервової системи, що, згідно отриманих нами результатів, може відігравати певну захисну функцію для емоційної стійкості. Як наслідок: зменшилась інтенсивність емоцій та покращилися показники емоційного інтелекту. На підставі опрацьованих даних можна зробити висновок, що створена тренінгова програма, направлена на покращення емоційної стійкості вчителів дала позитивний результат. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що вперше було досліджено емоційну стійкість вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, враховуючи їх досвід роботи, саме в сучасних умовах освітнього процесу. Розроблена програма дозволяє підвищувати емоційну стійкість вчителів у навчальних закладах. Одночасно зі зміною вимог до вчителів і викладанням за новими методиками, змінюється роль вчителя в системі освіти – з вчителя-інформаційного лідера на вчителя-консультанта та фасилітатора. Теоретичне значення полягає у поглибленні психологічних знань про емоційну стійкість вчителів загалом та в залежності від досвіду їх роботи; з’ясування чинників, які безпосередньо впливають на емоційну сферу вчителів та чинників, які згідно нових умов праці можуть більш глибоко впливати на емоційну стійкість вчителя. Практичне значення: окреслено чинники, які впливають на емоційну стійкість вчителів; модифіковано психодіагностичний інструментарій для вивчення емоційної стійкості вчителів; підготовлено методичні рекомендації та методи впливу для підвищення рівня емоційної стійкості вчителів. Результати дослідження можуть використовуватися у психокорекційній діяльності психологів, в освітніх закладах а також в закладах освіти при підготовці майбутніх педагогів.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Зливков, Валерій Лаврентійович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)
Знайти схожі

 
Статистика
за 13.07.2024
Кількість запитів 30650
Кількість відвідувачів 499
Кількість замовлень 0
© Бібліотека імені академіка М.О. Лавровського
НДУ імені Миколи Гоголя