372
А 43


    Гулько, Ю. А.
    Розуміння дошкільниками емоцій [Текст] / Ю. А. Гулько // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Харків : КЦ ФОП Іванової М. А., 2015. - Т. 4 : Психологія розвитку дошкільника, Вип. 14. - С. 103-116
УДК
РУБ 372
Рубрики: Психологія розвитку дошкільника
Кл.слова (ненормовані):
розуміння емоцій -- когнітивне конструювання -- провідні орієнтири -- надситуативна активність -- соціальне експериментування
Анотація: Розуміння дошкільниками як власних емоцій так і емоцій інших людей море протікати на рівні впізнавання, пригадування і на рівні мислення. При домінуванні процесів пам'яті розуміння емоцій дуже часто протікатиме як домислювання. Розуміння дітьми кожної конкретної емоції можна розглядати як складний рухливий когнітивний інструмент. Компонентами цього конструкту є образні уявлення, поняття, судження про прояв емоцій та причини їх появи, а також нечіткі, розпливчасті знання про можливі причини появи емоцій. Набуті дітьми знання виступають тим провідним смисловим орієнтиром, що дасть можливість дитини зрозуміти нові прояви емоцій. Зміна провідних смислових орієнтирів, на які опираються діти при розумінні емоцій (а отже і розвиток розуміння), відбувається завдяки дитячій надситуативній активності та соціальному експериментуванню


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


151.51
А 43


    Гулько, Юлія Анатоліївна.
    Особливості діагностики процесу розв'язування дошкільниками задач, спрямованих не розуміння емоцій [Текст] / Ю. А. Гулько // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2018. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 24. - С. 68-78. - Бібліогр.: С. 67 (4 назви)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
розуміння емоцій -- задача -- аналогізування -- контрасне реконструювання
Анотація: Методологічною основою, на якій ґрунтується діагностика процесів розуміння емоцій, крім положення про проблемність або задачність діяльності, є принцип єдності розумових тенденцій аналогізування та альтернативного реконструювання. Адже відомо , що діти розуміють не лише по аналогії тому що вони відчували і по аналогії тому, що їм відомо, а також розуміють по контрасту. Протилежні, альтернативні дії дитини також сприяють засвоєнню нею нової інформації. Перебуваючи у віковій кризі, дитина природньо починає діяти навпаки, наперекір, проявляючи розумові та практичні інверсії та пробуючи можливості свого соціального «Я» і засвоюючи таким чином нові знання про себе і оточуючий світ, в тому числі і про світ людських емоцій. Діагностика розв’язку дошкільниками різноманітних задач спрямованих на розуміння складних емоційних станів може успішно здійснюватися засобами діагностично-тренінгової системи КАРУС. Ця діагностична система дозволяє розглядати процес розуміння як процес конструювання певного смислового конструкту, в якому образні та вербальні компоненти поєднані смисловими зв’язками. Пропонована діагностична робота передбачає дві частини. У першій частині дитині пропонуються прості пробні задачі, розв’язуючи які вона проявляє свою загальну обізнаність, індивідуальні особливості розумової діяльності, а також в процесі такої роботи з’ясовується той вид предметно-практичної діяльності, якому дитина надає перевагу. В ньому вона найбільш повно розкриє свої розумові здібності. У другому блоці представлено завдання розв’язання яких стимулює вироблення дитиною систему розумових дій спрямованих на розв’язок ситуації міжособистісного конфлікту. Розумові дітей оцінюються по виду: дії по аналогії, комбінаторні дій , реконструюючи. І розумові дії оцінюються по рівню прояву: репродуктивний рівень, рівень локальних перетворень, рівень загальних конструктивних перетворень.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


159.922.73
Ш 83


    Шпак, Марія Мирославівна.
    Психологічні основи розвитку емоційного інтелекту молодших школярів [Рукопис] : автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 / М. М. Шпак ; наук. конс. Л. П. Журавльова ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - Київ, 2018. - 36 с. - Бібліогр.: с. 27-32 (51 назва). -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія
   Вікова психологія

Кл.слова (ненормовані):
емоційний інтелект -- розуміння емоцій -- управління емоціями -- молодші школярі -- психологічний супровід розвитку
Анотація: У дисертаційній роботі здійснено теоретичне та емпіричне дослідження емоційного інтелекту особистості, його генези та психологічних особливостей розвитку в молодш их школярів на засадах інтеграції системного, суб ’ єктно - діяльнісного, особистісно зорієнтованого та компетентнісного підходів. На теоретичному та методологічному рівнях обґрунтовано концептуальні основи розвитку емоційного інтелекту в онтогенезі, які дозво ляють сформувати цілісне психологічне уявлення про емоційний інтелект людини як багатовимірне, ієрархічно структуроване системне утворення, що виявляється на різних рівнях психічного відображення. Розроблено концептуальну структурно - функціональну модель ро звитку емоційного інтелекту в молодшому шкільному віці. Доведено, що емоційний інтелект ґрунтується на динамічній єдності афекту та інтелекту, і забезпечується взаємодією когнітивних, емоційних, адаптивних та соціальних здібностей особистості, що зумовлює виокремлення у його структурі взаємопов ’ язаних компонентів: когнітивного, емоційного, конативного та соціально - комунікативного. Визначено психологічні закономірності, механізми, чинники, вікові та статеві особливості, психолого - педагогічні умови розвитку е моційного інтелекту в молодшому шкільному віці. В иокремлено типи емоційного інтелекту в молодших школярів: раціональний, афективний, соціально - адаптивний, соціально - комунікативний, гармонійний. Д оведено, що молодший шкільний вік є сензитивним періодом роз витку емоційного інтелекту в дітей. Розроблено та апробовано програму психологічного супроводу розвитку емоційного інтелекту молодших школярів, яка містить комплекс взаємопов ’ язаних і взаємообумовлених заходів з учнями, вчителями початкових класів, батькам и і шкільними психологами (просвітницьких, розвивальних, консультаційних).

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Журавльова, Лариса Петрівна \наук. конс.\; Київський національний університет ім. Тараса Шевченка (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

159.942:165.243(043.5)
Л 97


    Лящ, Оксана Павлівна.
    Генеза емоційного інтелекту в юнацькому віці [Рукопис] : дис. ... докт. психол. наук: 19.00.07 / О. П. Лящ ; наук. конс. М. Л. Смульсон ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2020. - 393 с. : табл. + 1 додатки 64 с. - Бібліогр.: с. 365-393 (296 назв). -
УДК
Рубрики: ...
Кл.слова (ненормовані):
емоційний інтелект -- ідентифікація емоцій -- використання емоцій -- розуміння емоцій -- свідома регуляція емоцій -- генеза емоційного інтелекту
Анотація: У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і вирішення важливої наукової проблеми генези емоційного інтелекту в юнацькому віці. Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що вперше: розроблено і обгрунтовано теоретичну модель генези емоційного інтелекту в ранній юності; визначено компоненти, рівні, особливості розвитку, психологічні чинники, механізми, закономірності розвитку емоційного інтелекту юнаків; розроблено й апробовано програму розвитку компонентів та рівнів емоційного інтелекту в ранній юності; поглиблено та розширено уявлення про емоційно-інтелектуальні аспекти розвитку особистості у період ранньої юності; гендерні відмінності емоційного інтелекту юнаків; взаємозв'язку емоцій та інтелекту в процесах регуляції діяльності та спілкування юної особистості. Подальшого розвитку набуло положення про функціональний взаємозв'язок емоційних та інтелектуальних процесів у розвитку особистості раннього юнацького віку. Теоретичне значення дослідження полягає у тому, що здійснено грунтовний теоретико-методологічний аналіз психологічних основ генези емоційного інтелекту особистості в ранній юності, що став підставою для розробки авторської концепції дослідження; сформульовано і обгрунтовано теоретичну модель генези емоційного інтелекту в ранній юності; здійснено детальний кількісний та якісний аналіз структури, рівнів та особливостей розвитку емоційного інтелекту юнаків; визначено систему психологічних чинників, механізмів та закономірностей генези емоційного інтелекту в ранній юності; здійснено детальний кількісний та якісний аналіз структури, рівнів та особливостей розвитку емоційного інтелекту юнаків; визначено систему психологічних чинників, механізмів та закономірностей генези емоційного інтелекту в ранній юності. Практична значущість результатів дослідження полягає в тому, що розроблено і апробовано діагностичну програму для виявлення і оцінки компонентів, рівнів, особливостей розвитку емоційного інтелекту, програму розвитку компонентів та рівнів емоційного інтелекту в ранній юності. Матеріали дослідження можуть бути використані для розв'язання практичних завдань діяльності сучасних закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, зокрема для організації діагностики рівня розвитку емоційного інтелекту учнівської молоді та студентів, розроблення ефективних програм психологічного супроводу розвитку особистості на етапі ранньої юності; розроблення індивідуальних програм розвитку емоційного інтелекту. Теоретичні положення, результати дослідження можуть бути використані у процесі навчання учнів закладів загальної середньої освіти та професійній підготовці студентів закладів професійно-технічної та вищої освіти, а також у практиці психологічної служби освіти та соціально-психологічних центрів під час розроблення та впровадження психологічного супроводу як особистості, так і освітнього процесу.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Смульсон, Марина Лазарівна \наук. конс.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

159.942:165.243(043.5)
Л 97


    Лящ, Оксана Павлівна.
    Генеза емоційного інтелекту в юнацькому віці [Рукопис] : автореф. дис. ... докт. психол. наук: 19.00.07 / О. П. Лящ ; наук. конс. М. Л. Смульсон ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2020. - 44 с. : табл. -
УДК
Рубрики: ...
Кл.слова (ненормовані):
емоційний інтелект -- ідентифікація емоцій -- використання емоцій -- розуміння емоцій -- свідома регуляція емоцій -- генеза емоційного інтелекту
Анотація: У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і вирішення важливої наукової проблеми генези емоційного інтелекту в юнацькому віці. Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що вперше: розроблено і обгрунтовано теоретичну модель генези емоційного інтелекту в ранній юності; визначено компоненти, рівні, особливості розвитку, психологічні чинники, механізми, закономірності розвитку емоційного інтелекту юнаків; розроблено й апробовано програму розвитку компонентів та рівнів емоційного інтелекту в ранній юності; поглиблено та розширено уявлення про емоційно-інтелектуальні аспекти розвитку особистості у період ранньої юності; гендерні відмінності емоційного інтелекту юнаків; взаємозв'язку емоцій та інтелекту в процесах регуляції діяльності та спілкування юної особистості. Подальшого розвитку набуло положення про функціональний взаємозв'язок емоційних та інтелектуальних процесів у розвитку особистості раннього юнацького віку. Теоретичне значення дослідження полягає у тому, що здійснено грунтовний теоретико-методологічний аналіз психологічних основ генези емоційного інтелекту особистості в ранній юності, що став підставою для розробки авторської концепції дослідження; сформульовано і обгрунтовано теоретичну модель генези емоційного інтелекту в ранній юності; здійснено детальний кількісний та якісний аналіз структури, рівнів та особливостей розвитку емоційного інтелекту юнаків; визначено систему психологічних чинників, механізмів та закономірностей генези емоційного інтелекту в ранній юності; здійснено детальний кількісний та якісний аналіз структури, рівнів та особливостей розвитку емоційного інтелекту юнаків; визначено систему психологічних чинників, механізмів та закономірностей генези емоційного інтелекту в ранній юності. Практична значущість результатів дослідження полягає в тому, що розроблено і апробовано діагностичну програму для виявлення і оцінки компонентів, рівнів, особливостей розвитку емоційного інтелекту, програму розвитку компонентів та рівнів емоційного інтелекту в ранній юності. Матеріали дослідження можуть бути використані для розв'язання практичних завдань діяльності сучасних закладів загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, зокрема для організації діагностики рівня розвитку емоційного інтелекту учнівської молоді та студентів, розроблення ефективних програм психологічного супроводу розвитку особистості на етапі ранньої юності; розроблення індивідуальних програм розвитку емоційного інтелекту. Теоретичні положення, результати дослідження можуть бути використані у процесі навчання учнів закладів загальної середньої освіти та професійній підготовці студентів закладів професійно-технічної та вищої освіти, а також у практиці психологічної служби освіти та соціально-психологічних центрів під час розроблення та впровадження психологічного супроводу як особистості, так і освітнього процесу.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Смульсон, Марина Лазарівна \наук. конс.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 2
ЧЗ (2)
Свободны: ЧЗ (2)

37.015.3:159.955.942(043.3)
М 74


    Могиляста, Світлана Миколаївна.
    Психолого-педагогічні засоби розвитку емоційного інтелекту старшокласників [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / С. М. Могиляста ; наук. кер. Н. М. Панасенко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2021. - 197 с. : табл. + 1 додатки 46 с. - Бібліогр.: с.168-197 (314 назв). -
УДК
Рубрики: Психологія дітей шкільного віку
Кл.слова (ненормовані):
емоційний інтелект -- емоційний інтелект старшокласників -- модель емоційного інтелекту старшокласників -- розвиток емоційного інтелекту -- ідентифікація емоцій -- використання емоцій -- розуміння емоцій -- свідома регуляція емоцій -- психолого-педагогічні засоби
Анотація: Дистертацію присвячено актуальній для педагогічної та вікової психології проблемі психолого-педагогічних засобів розвитку емоційного інтелекту старшокласників. У роботі представлений аналіз науково-теоретичних концепцій і підходів до вивчення проблеми емоційного інтелекту у психолого-педагогічних дослідженнях, розкрита сутність поняття "емоційний інтелект старшокласника". Емоційний інтелект старшокласників розглядається як структурний феномен, ментальні складові якого дозволяють розуміти свої емоції й емоції інших, усвідомлювати їх та управляти ними. Окреслені шляхи та перспективи розвитку емоційного інтелекту старшокласників психолого-педагогічними засобами в умовах навчально-виховного процесу в освітньому закладі. Доведено, що рівень ЕІ старшокласників є низького і середнього рівня, тому потребує фомрувального впливу. Здійснений факторний і кореляційний аналіз результатів констатувального етапу дослідження, що дозволило створити 8-факторну модель розвитку емоційного інтелекту старшокласника, до якої ввійшли наступні показники: когнітивно-фізіологічний настрій, навчальний, вольова саморегуляція, емпатія, управління власними емоціями, емоційна врівноваженість, управління чужими емоціями. У межах програми розвитку ЕІ старшокласників психолого-педагогічними засобами було впроваджено авторську Програму "Розвиваємо емоційний інтелект" та автрський Інтегрований курс розвитку ЕІ старшокласників засобами уроку англійської мови, що процедурно посилювались психологічними вправами, різними формами індивідуальної та групової роботи на засадах позитивної психотерапії. Перевірка ефективності застосованих психолого-педагогічних засобів показала статистично значущі позитивні зміни наступних показників факторної моделі розвитку емоційного інтелекту старшокласника: загальний рівень емоційного інтелекту, розуміння емоцій (загалом), міжособистісний емоційний інтелект, розуміння власних емоцій, розуміння чужих емоцій, управління власними емоціями, управління чужими емоціями, контроль експресії, емпатія, емоційна врівноваженість.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Панасенко, Наталія Миколаївна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

37.015.3:159.955.942(043.5)
М 74


    Могиляста, Світлана Миколаївна.
    Психолого-педагогічні засоби розвитку емоційного інтелекту старшокласників [Рукопис] : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / С. М. Могиляста ; наук. кер. Н. М. Панасенко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2021. - 26 с. : табл. -
УДК

Кл.слова (ненормовані):
емоційний інтелект -- емоційний інтелект страшокласників -- модель емоційного інтелекту старшокласників -- розвиток емоційного інтелекту -- ідентифікація емоцій -- використання емоцій -- розуміння емоцій -- свідома регуляція емоцій -- психолого-педагогічні засоби
Анотація: Дистертацію присвячено актуальній для педагогічної та вікової психології проблемі психолого-педагогічних засобів розвитку емоційного інтелекту старшокласників. У роботі представлений аналіз науково-теоретичних концепцій і підходів до вивчення проблеми емоційного інтелекту у психолого-педагогічних дослідженнях, розкрита сутність поняття "емоційний інтелект старшокласника". Емоційний інтелект старшокласників розглядається як структурний феномен, ментальні складові якого дозволяють розуміти свої емоції й емоції інших, усвідомлювати їх та управляти ними. Окреслені шляхи та перспективи розвитку емоційного інтелекту старшокласників психолого-педагогічними засобами в умовах навчально-виховного процесу в освітньому закладі. Доведено, що рівень ЕІ старшокласників є низького і середнього рівня, тому потребує фомрувального впливу. Здійснений факторний і кореляційний аналіз результатів констатувального етапу дослідження, що дозволило створити 8-факторну модель розвитку емоційного інтелекту старшокласника, до якої ввійшли наступні показники: когнітивно-фізіологічний настрій, навчальний, вольова саморегуляція, емпатія, управління власними емоціями, емоційна врівноваженість, управління чужими емоціями. У межах програми розвитку ЕІ старшокласників психолого-педагогічними засобами було впроваджено авторську Програму "Розвиваємо емоційний інтелект" та автрський Інтегрований курс розвитку ЕІ старшокласників засобами уроку англійської мови, що процедурно посилювались психологічними вправами, різними формами індивідуальної та групової роботи на засадах позитивної психотерапії. Перевірка ефективності застосованих психолого-педагогічних засобів показала статистично значущі позитивні зміни наступних показників факторної моделі розвитку емоційного інтелекту старшокласника: загальний рівень емоційного інтелекту, розуміння емоцій (загалом), міжособистісний емоційний інтелект, розуміння власних емоцій, розуміння чужих емоцій, управління власними емоціями, управління чужими емоціями, контроль експресії, емпатія, емоційна врівноваженість.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Панасенко, Наталія Миколаївна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 2
ЧЗ (2)
Свободны: ЧЗ (2)

159.925:378.4(043.5)
А 18


    Августюк, Марія Миколаївна.
    Емоційний інтелект студентів у контексті метакогнітивного моніторингу [Рукопис] : автореф. дис. ... д-ра. психол. наук: 19.00.07 / М. М. Августюк ; наук. конс. І. Д. Пасічник ; Національний університет "Острозька академія". - Острог, 2023. - 40 с. : табл. - Бібліогр.: с. 35-39 (51 назва). -
УДК
Рубрики: Загальна психологія
Кл.слова (ненормовані):
емоційна фасилітація мислення -- емоційний інтелект -- ідентифікація та оцінювання емоцій -- ілюзія знання -- ілюзія незнання -- метакогнітивна обізнаність -- метапізнання -- навчальна діяльність -- надмірна впевненість -- недостання впевненості -- рефлексивність -- розуміння емоцій -- статеві відмінності -- студенти -- судження -- точність метакогнітивного моніторингу -- керування емоціями -- характеристики навчального матеріалу

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Пасічник, Ігор Демидович \наук. конс.\; Національний університет "Острозька академія" (Острог)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)