159.922.7-053.4/.5+373.29-052
М 80


    Мороз, Оксана Іванівна.
    Формування міжособистісних взаємин дітей на етапі переходу від страршого дошкільного до молодшого шкільного віку [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Мороз Оксана Іванівна ; наук. кер. Омельчук О. М. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2011. - 262 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 176-203. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Міжособистісні взаємини--Дисертації
   Вікова психологія--Діти--Дисертації

Кл.слова (ненормовані):
міжособистісна взаємодія -- міжособистісні взаємини -- референтні особи -- старший дошкільний вік -- молодший шкільний вік -- навчально-виховний комплекс -- адаптація до шкільного навчання
Анотація: Розкриваються теоретико-методологічні та експериментальні підходи до вивчення цієї проблеми, дається теоретичний аналіз ступеня її розробленості в психолого-педагогічній літературі. Запропоновано методологічний інструментарій для отримання даних про особливості міжособистісних взаємин у даній віковій групі. Експериментально виявлено особливості взаємин дітей з дорослими та однолітками розкрито специфіку взаємин хлопчиків та дівчаток, з`ясовано соціально-психологічні та психологічні умови, що психологічні умови, що впливають на процес формування цих взаємин на етапі від старшого дошкільного до молодшого шкільного віку. Виявлені внутрішні психологічні чинники, які негативно впливають на розвиток контруктивних міжособистісних взаємин дітей з дорослими та однолітками. Запропоновано та апробовано програму оптимізації міжособистісних взаємин дітей на етапі їх адаптації до шкільного життя в умовах навчально-виховного комплексу "школа-дитячий садок".

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Омельчук, Олег Миколайович \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

159.922.73-053.4+316.614.6-053.4:33
Ф 43


    Фера, Світлана Володимирівна.
    Соціально-психологічна гра як засіб економічної соціалізації дітей старшого дошкільного віку [Рукопис] : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.05 / Фера Світлана Володимирівна ; наук. кер. Москаленко В. В. ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2011. - 280 с. : табл., рис. - Бібліогр.: с. 262-282. -
УДК
Рубрики: Соціальна психологія--Соціально-психологічна гра--Дисертації
   Вікова психологія--Старші дошкільники--Дисертації

Кл.слова (ненормовані):
економічна соціалізація -- старший дошкільний вік -- економічна соціалізованість -- когнітивний компонент -- афективний компонент -- поведінковий компонент -- гра
Анотація: Здійснено теоретичний аналіз дослідження даної проблеми вітчизняними та зарубіжними науковціями. У ході експериментального дослідження з`ясовано особливості економічної соціалізації на етапі старшого дошкільного віку. Виявлено достовірний зв`язок мід рівнем економічної соціалізації дітей старшого дошкільного віку і такими факторами як: наявність і кількість кишенькових грошей у дошкільника, склад родини, кількість дітей у сім`ї, вік, освіта та професія батьків.Розроблено методики дослідження економічної соціалізації та критерії визначення рівня економічної соціалізованості дітей старшого дошкільного віку. Розроблено модель соціально-психологічної гри з економічним змістом, яка побудована згідно компонентів економічної соціалізації. Розроблено і апробовано авторську програму "Економіка в нашому житті". Матеріали дослідження можуть бути використані у діяльності дошкільних навчальних закладів.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Москаленко, Валентина Володимирівна \наук. кер.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

159.922.7-053.4+159.942
К 90


    Кульчицька, О. І.
    Почуття сорому та особливості його розвитку у дітей дошкільного віку [Рукопис] : дис. ... канд. пед. наук (з психол.) / Кульчицька О. І ; наук. кер. Чамата П. Р. ; Н.-д. ін-т психології УССР. - Київ, 1959. - 174 с. : табл. - Бібліогр.: с. 166-173. -
УДК
Рубрики: Педагогічна психологія--Сором--Дисертації
   Вікова психологія--Дошкільний вік--Дисертації

Кл.слова (ненормовані):
сором -- почуття -- молодший дошкільний вік -- середній дошкільний вік -- старший дошкільний вік
Анотація: Дисертація присвячена почуттю сорому та особливостям його розвитку у дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Чамата, П. Р. \наук. кер.\; Науково-дослідний інститут психології УССР (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

151.51
А 43


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Ваганова, Наталія Аркадіївна.
    Сприймання як творчий перцептивний процес у пізнавальній діяльності дітей [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2015. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 21. - С. 77-87. - Бібліогр.: с. 84-86 (15 назв)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
творче сприймання -- перцептивна діяльність -- пізнавальна активність -- предметність -- цілісність -- осмисленість сприймання -- впізнавання -- інтерпретація -- нова інформація -- старший дошкільний вік
Анотація: У статті представлено результати дослідження перцептивних процесів у дошкільному віці, зокрема вивчення загальних особливостей проявів творчого сприймання нової інформації, поданої у формі різноманітних завдань на впізнавання, коментування, інтерпретацію. Наприкінці дошкільного віку сприймання характеризується вже такими властивостями як: предметність, цілісність і осмисленість.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 2 : ЧЗ (2)
Вільні: ЧЗ (2)


151.51
А 43


Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України (Київ)

    Ваганова, Наталія Аркадіївна.
    Формування цілісної картини світу у дітей старшого дошкільного віку в процесі пізнавальної діяльності [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2016. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 22. - С. 55-62. - Бібліогр.: с. 61-62 (8 назв)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
сприймання -- картина світу -- пізнавальна діяльність -- пізнавальний інтерес -- перцептивний розвиток -- старший дошкільний вік
Анотація: Данна стаття присвячена дослідженню формування цілісної картини світу у дітей старшого дошкільного віку. Будуючи свою картину світу, дитина вигадує, винаходить, уявляє, у неї з'являється прагнення якось пояснити і упорядкувати для себе навколишній світ. Комплекс психолого-педагогічних умов, спрямований на формування образу світу у дітей, представляють собою єдність ігрової, пізнавальної діяльності.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України(Київ)

Є примірники у відділах: всього 2 : ЧЗ (2)
Вільні: ЧЗ (2)


153
П 86


    Шевчук, В. В.
    Гендерний аспект особливостей мимовільної пам'яті при вивченні іноземної мови старшими дошкільниками [Текст] / В. В. Шевчук // Психологія і особистість : Науковий журнал / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, Полтавськ. нац. пед. ун-т ім. В.Г. Короленка. - Київ ; Полтава : ПНПУ, 2017. - № 1(11). - С. 183-192. - Бібліогр.: С. 191-192 (16 назв)
УДК
РУБ 153
Рубрики: Психологія особистості
Кл.слова (ненормовані):
пам’ять -- мимовільна пам’ят -- вікова психологія -- старший дошкільний вік -- іноземна лексика -- гендер
Анотація: У статті розглянуто наукові підходи до проблеми засвоєння дітьми старшого дошкільного віку іноземної лексики. Крім того, подано результати емпіричного дослідження гендерних особливостей мимовільного запам’ятовування іноземних слів старшими дошкільниками. Встановлено, що дівчатка та хлопчики мають незначні відмінності в показниках середнього рівня мимовільного запам’ятовування слів іноземної мови.


Дод.точки доступу:
Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України(Київ); Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка(Полтава)

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


372
А 43


    Товкач, І. Є.
    Психологічні особливості прояву креативності у старшому дошкільному віці [Текст] / І. Є. Товкач // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Харків : КЦ ФОП Іванової М. А., 2015. - Т. 4 : Психологія розвитку дошкільника, Вип. 11. - С. 242-249. - Бібліогр.: С. 247-248 (10 назв)
УДК
РУБ 372
Рубрики: Психологія розвитку дошкільника
Кл.слова (ненормовані):
творча особистість -- креативність -- індивідуальний розвиток -- закономірності -- старший дошкільний вік -- спілкування -- уява
Анотація: У статті порушується проблема психологічних особливостей прояву креативності у дітей старшого дошкільного віку, розкрито підходи до вивчення вікових закономірностей розвитку креативності; підкреслюється значення гри як основного виду діяльності дошкільнят, як способу прояву індивідуальних особливостей та відображення рівня розвитку психічних процесів; розкрито фактори прояву креативності у старшому дошкільному віці.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\
Немає відомостей про примірники (Джерело у БД не знайдене)


151.51
А 43


    Ваганова, Наталія Аркадіївна.
    Синергійний характер проявів уяви в процесах сприймання дошкільниками складних об'єктів [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2017. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 23. - С. 52-60. - Бібліогр.: с. 58-59 (12 назв)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
синергія -- уява -- сприймання -- складні об'єкти -- сприймання -- нова інформація -- старший дошкільний вік
Анотація: У статті аналізуються прояви уяви в процесах сприймання дошкільниками відносно складних об’єктів. Відомо, що види сприймання умовно поділяються на дві групи: прості та складні. До першої групи входять сприймання властивостей предметів (форми, кольору, величини), сприймання цілісних предметів, простору, часу, руху, в сприйманні яких активну участь беруть відчуття. До другої групи відносяться складні об’єкти, складні за змістом образи, а саме: ілюстрації, тексти, природа, музика, відношення людей, у сприйманні яких беруть участь мислення, пам’ять, уява. Для кожного виду сприймання існують набір перцептивних дій і еталонів, які дитина засвоює в образах і вербальній формі, спираючись на свій попередній досвід. Поступово розвиток процесу сприймання у дітей удосконалюється, збагачується новими перцептивними діями, еталонами, словниковим запасом, комплексною організацією пізнавальної діяльності, узгодженістю з іншими психічними процесами. У даній статті розглядається синергійний характер проявів уяви в процесах сприймання і аналізується певна частина таких синергійних проявів, а саме: коли новий образ об’єкту домінує і мало актуалізує образи уяви; коли образи уяви виходять на перший план і витісняють якоюсь мірою образи нових об’єктів; коли йдеться про досягнення динамічного балансу між образами уяви і образами сприймання. Авторський підхід ґрунтується на положеннях про включення уяви у психічні процеси сприймання нової інформації, про провідну роль творчого аналізу і інтерпретації та актуалізацію оперативної уяви, яка в першу чергу ґрунтується на наявних образах, що є у досвіді дитини; тобто йдеться про синергію відносно автономних процесів сприймання, проявів пам’яті (установка) та уяви, що актуалізується в залежності від міри новизни нового об’єкту. Ці процеси можуть бути описані в парадигмі трансформації образів при розв’язанні нових задач, коли йдеться про перехід від праобразів до образів-орієнтирів та провідних образів (В. О. Моляко).


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


372
А 43


    Маршицька, В. В.
    Соціокультурні передумови формування особистості старшого дошкільника у багатовимірному соціальному просторі [Текст] / В. В. Маршицька // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Харків : КЦ ФОП Іванової М. А., 2015. - Т. 4 : Психологія розвитку дошкільника, Вип. 14. - С. 196-208
УДК
РУБ 372
Рубрики: Психологія розвитку дошкільника
Кл.слова (ненормовані):
соціалізація -- старший дошкільний вік -- соціокультурний простір -- соціальний досвід -- культура особистості -- культура суспільства -- освіта -- виховання
Анотація: Соціалізація старшого дошкільника розглядається як процес і результат його соціального розвитку і виховання, досягнення оптимальної форми соціальної активності, що дає змогу перетворювати власне життя та довкілля, проявити готовність до ініціативної й творчої взаємодії з соціумом. При цьому соціокультурний простір автор розглядає як загальний творчий досвід попередніх поколінь, що акомулюється, збагачується і передається у проблемній формі. Насьогодні культура виступає для дитини як не сукупність суспільних еталонів знань, вмінь та навичок, а як відкрита багатомірна система проблемно-творчих завдань: змінився тип культури взаємин між поколіннями. Тому в умовах префігуративної культури, що є характерною для нашого часу, практика взаємодії з дітьми вимагає нових моделей освіти, виховання, які повинні будуватися на співпраці дорослих і дітей.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


151.51
А 43


    Ваганова, Наталія Аркадіївна.
    Проблема формування стратегій пошуків аналогій у старших дошкільників [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2018. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 24. - С. 34-42. - Бібліогр.: С. 41-42 (7 назв)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
творча діяльність -- стратегія -- пошук аналогії -- система КАРУС -- творчий тренінг -- старший дошкільний вік
Анотація: У статті подано загальну характеристику творчій системі КАРУС та описано етапи формування стратегій пошуку аналогій у процесі здійснення творчого тренінгу на основі КАРУСу для дітей старшого дошкільного віку. Зокрема, проаналізовано варіант творчого перцептивно-розумового тренінгу на оволодіння дітьми стратегією аналогізування, тобто порівняння певних об’єктів і знаходження в них чогось спільного, однакового або використання відомого в нових умовах і по-новому та подано розширену його характеристику на всіх етапах здійснення (загальна схема тренінгу, поточні інструкції, опитувальники та ін.). Також у статті розглядаються спеціальні методи ускладнення процесів розв’язання, які моделюють різноманітні перешкоди в реальних процесах ігрової або навчально-творчої діяльності дітей, а саме: метод інформаційного дефіциту або інформаційної насиченості, метод часових обмежень, метод раптових заборон та методичні прийоми (прийом абсурду, прийом ситуативної драматизації та ін.) і підказки (вербальні, малюнки, жести, комбіновані тощо), які можуть використовуватись на будь-якому етапі розв’язання дітьми нових завдань.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


151.51
А 43


    Грузинська, Наталія Аркадіївна.
    Дослідження рівнів розвитку творчої уяви дітей старшого дошкільного віку [Текст] / І. М. Грузинська // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2018. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 24. - С. 50-58. - Бібліогр.: С. 57 (8 назв)
УДК
РУБ 151.51
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
рівні -- творча уява -- старший дошкільний вік -- критерії -- показник -- компонент -- кореляційний зв'язок
Анотація: В статті обґрунтовано актуальність проблеми диференціації діагностування творчої уяви старших дошкільників. Подано авторську модель розвитку творчої уяви дітей старшого дошкільного віку, структура якої складається із таких компонентів як, когнітивний, мотиваційний, діяльнісний, соціально–комунікативний, емоційний. Відповідно до зазначеної моделі, визначено критеріїв з показниками розвитку творчої уяви. Надано характеристику особливостей рівнів розвитку творчої уяви. На основі проведеного констатувального дослідження доведено наявність прямих кореляційних взаємозв’язків між такими компонентами творчої уяви, як емоційний, мотиваційний та соціально-комунікативний. Подано результати емпіричного та теоретичного аналізу дослідження рівнів розвитку творчої уяви старших дошкільників.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


15(08)
А 43


    Ваганова, Н. А.
    Розуміння в структурі мисленнєвих процесів [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : [Фенікс], 2019. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 25. - С. 48-55. - Бібліогр.: С. 54 (10 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
розуміння -- мислення -- нова інформація -- старший дошкільний вік
Анотація: У статті представлено результати дослідження психологічних особливостей розуміння в структурі мисленнєвих процесів у дітей старшого дошкільного віку. Орієнтуючись на психологічні дослідження проблеми розуміння, акцентовано увагу на тих моментах, що стосуються розуміння як мисленнєвого процесу, а також як результату цього процесу, враховуючи такі важливі характеристики розуміння як його направленність, мотиваційна основа; як опосередкований процес що пов'язаний з новими судженнями, поняттями, оцінками, тими чи іншими рішеннями суб'єкта.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)


159.922.7-053.4:81-028.31]-053.4(043.5)
М 69


    Михальська, Світлана Анатоліївна.
    Психологія мовленнєвої поведінки дитини 5-7 років життя [Рукопис] : дис. ... док. психол. наук: 19.00.07 / С. А. Михальська ; наук. конс. Т. О. Піроженко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. - Київ, 2020. - 435 с. : табл. + 1 додатки 77 с. - Бібліогр.: с.398-435 (415 назв). -
УДК
Рубрики: Дитяча психологія
   Психологія дітей дошкільного віку

Кл.слова (ненормовані):
мовленнєва поведінка -- старший дошкільний вік -- комунікативно-мовленнєвий розвиток -- соціально-психологічні чинники -- свідома регуляція -- ціннісні орієнтації -- уява (антиципуюча) -- творчий рівень мовлення -- родинне спілкування -- спілкування з однолітками
Анотація: У дисертації здійснено теоретичний та експериментально-емпіричний аналіз процесу становлення мовленнєвої поведінки дитини 5-7 років життя в умовах родинного та суспільного виховання. Досліджено, що мовленнєва поведінка дитини дошкільного віку є свідченням зростання та формування психологічних якостей, які мають прояв в емоційному, когнітивному, вольовому розвитку, що в цілому демонструє дошкільну зрілість як здатність до регуляції психічних процесів. Визначено роль смислових конструктів та ціннісних орієнтацій, що регулюють активність дитини 5-7 років життя у системі взаємодії "людина-людина" у процесі прийняття значущих рішень про подальшу мовленнєву поведінку. Доведено роль творчих досягнень комунікативно-мовленнєвого розвитку дитини в регуляції мовленнєвої поведінки старшого дошкільника у взаємодії з однолітками в знайомих та невизначених комунікативних ситуаціях. Виокремлено зовнішні детермінанти, що сприяють становленню мовленнєвої поведінки дитини, які пов'язані з комунікацією.

Утримувачі документа:
Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Бібліотека : Україна, 01033, м. Київ, вул. Паньківська, 2, тел.: +38(044)288-27-23

Дод.точки доступу:
Піроженко, Тамара Олександрівна \наук. конс.\; Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (Київ)
Примірників всього: 1
ЧЗ (1)
Свободны: ЧЗ (1)

15(08)
А 43


    Ваганова, Н. А.
    Передумови розвитку творчого мислення дітей дошкільного віку [Текст] / Н. А. Ваганова // Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка. - Київ : Фенікс, 2019. - Т. 12 : Психологія творчості, Вип. 26. - С. 58-65. - Бібліогр.: с. 65-65 (9 назв)
УДК
РУБ 15(08)
Рубрики: Психологія творчості
Кл.слова (ненормовані):
творче мислення -- творча особистість -- когнітивний розвиток -- пізнавальні здібності -- творча діяльність -- старший дошкільний вік
Анотація: У статті розглядаються передумови розвитку творчого мислення у дітей дошкільного віку та становлення творчої особистості дошкільника в процесі розвивальної взаємодії описуються принципи саморозвитку дитини, формування у неї інтегративних і творчих якостей особистості в умовах інноваційного освітнього простору. Показано, що дошкільний вік має виключне значення для розвитку здібностей, особистісних якостей та загальної обдарованості дитини. У статті також розглядаються питання загальної сутності творчого процеса, творчого мислення, особливості розвитку творчих пізнавальних процесів у сучасних дітей та розкриваються загальні закономірності розвитку пізнавальних здібностей у старшому дошкільному віці.


Дод.точки доступу:
Максименко , Сергій Дмитрович \голов. ред.\

Є примірники у відділах: всього 1 : ЧЗ (1)
Вільні: ЧЗ (1)