Головна Спрощенний режим Опис
Авторизація
Прізвище
Пароль
 

Бази даних


Електронна бібліотека НДУ ім. Миколи Гоголя- результати пошуку

Вид пошуку

Зона пошуку
у знайденому
 Знайдено у інших БД:Електронний каталог бібліотеки НДУ ім. Миколи Гоголя (378)Рідкісна книга (531)Ніжинська вища школа на сторінках ЗМІ (7)Електронний каталог бібліотеки Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України (9)
Формат представлення знайдених документів:
повний інформаційнийкороткий
Відсортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнятипом документа
Пошуковий запит: <.>DP=202401$<.>
Загальна кількість знайдених документів : 104
Показані документи с 1 за 20
 1-20    21-40   41-60   61-80   81-100   101-104 
1.

Форма документа : Однотомне видання
Шифр видання : 80:008/Л 64
Назва : Література та культура Полісся [Електронний ресурс] : збірник наукових праць. Вип. 103 : Серія Філологічні науки. № 18
Вихідні дані : Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2021
Кільк.характеристики :169 с
Форма і об'єм ресурсу: Электрон. текстовые дан.
Примітки : Загл. с титул. экрана
ISSN: 2618-0022
Ціна : Б.ц.
УДК : 80:008
ББК : 81+83
Предметні рубрики (Галузі знань): Кафедра української літератури, методики її навчання та журналістики
Зміст : Літературознавство ; Образ князя в давньоруських літописах (на прикладі «Повісті минулих літ»)/ К. О. Вострецова . Художній простір в ідилії М. Гоголя «Ганц Кюхельгартен»/ Ю. В. Якубіна . Багатогранна палітра творчості поета/ Г. В. Самойленко. Внесок викладачів Ніжинської вищої школи у вітчизняну методику навчання зарубіжної літератури Ч. І. Методична діяльність професора Григорія Васильовича Самойленка/ Л. М. Остапенко . Мовознавство ; Найменування птахів у поетичних творах Олександра Олеся/ А. М. Кайдаш, В. І. Хомич . Графодеривація в українських рекламних текстах/ В. М. Бойко . Семантичні параметри концепту «любов» в ідіолекті Григора Тютюнника/ Н. І. Бойко,В. Л. Самборин . «Стихи не пишутся - случаются» (авторские новообразования в идиостиле А. Вознесенского)/ В. А. Сидоренко, А. А. Ярошев . Явище однорідності в ідіолекті Івана Багряного/ Г. М. Вакуленко ,Н. І. Клипа . Історія культури ; Будні та свята чехословацьких добровольців у Пирятині/ Г. І.Головко ,М. Г.Руднєва . Синергетика та вокальний змiст теорiї Б. Л. Яворського/ В. Г.Антонюк. Сучасна проблематика традиційного народнопісенного виконавства: етнокультурологічний аспект/ Р. І.Синиця . Герой України Євгенія Мірошниченко: харківський родовід співачки/ В. П.Неберекутіна-Семенова . Рецензії та відгуки ; Напоминание соотечественникам. (Рецензія на книгу Г. В. Самойленка «Микола Гоголь і Україна: енциклопедія». Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2020. 696 с.)/ В. Я.Звиняцковский . Основа координації подальших досліджень. (Рецензія на книгу Г. В. Самойленка «Микола Гоголь і Україна: енциклопедія». Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2020. 696 с.)/ Ю. В.Джулай . Мозаїчне панно Гоголевої України. (Рецензія на книгу Г. В. Самойленка «Микола Гоголь і Україна: енциклопедія». Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2020. 696 с.)/ Н. Н.Сквіра . Відгук на книгу Григорія Самойленка «Микола Гоголь і Україна: енциклопедія»/ О. О. Федорук. Відгук про книгу Г. В. Самойленка «Гоголь і Україна: енциклопедія»/ Ю. В. Якубіна . Енциклопедія Григорія Самойленка «Микола Гоголь і Україна»: мистецтвознавчий контекст. (Рецензія на книгу Г. В. Самойленка «Микола Гоголь і Україна: енциклопедія». Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2020. 696 с.)/ К. І. Станіславська.
Примірники :ВІТКЗ(1)
Вільні : ВІТКЗ(1)Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

2.

Форма документа : Однотомне видання
Шифр видання : 80:008/Л 11
Назва : Література та культура Полісся [Електронний ресурс] : збірник наукових праць. Вип. 104. Серія Філологічні науки. №19
Вихідні дані : Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2021
Кільк.характеристики :188 с
Форма і об'єм ресурсу: Электрон. текстовые дан.
Примітки : Загл. с титул. экрана
ISSN: 2618-0022
Ціна : Б.ц.
УДК : 80:008
ББК : 81+83
Предметні рубрики (Галузі знань): Кафедра української літератури, методики її навчання та журналістики
Зміст : Літературознавство ; Інтерпретаційна парадигма творчості В. Домонтовича/ О. М.Капленко . Музично-поетичний діалог Миколи Лисенка та Лесі Українки/ Л. В.Лисенко . «Корекція традиційних гендерних ролей:моделі «маскулінне-фемінне» в малій прозі В. Винниченка»/ Д. М.Бобрик . «Твій талан – вогнем палити душу». (До історії «Бахчисарайського фонтану»)/ В. Я.Звиняцьковський . Гоголівський колорит в сюжетній основі повісті «Сорочинський ярмарок»/ Г. В.Самойленко . Психологічний портрет фатальної жінки в романі Ф. М. Достоєвського «Гравець»/ Т. І.Тверітінова . Кросс-опусный «Вертер»: трансгрессия образа героя И. В. Гёте/ Л. Л.Корнеева . Способы воспроизведения художественного текста в украиноязычном переводе В. Сосюры (на примере поэмы А. Блока «Двенадцать»)/ Е. П.Азбукина. Перекладацькі традиції факультету іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя/ С. В.Тезікова, Н. Є.Шугалій ,В. П.Сливка . Популярне поетичне: поезія та поп-музика авторок-виконавиць/ Ю. Р.Матасова . Мовознавство ; Асоціативно-образна природа українських фразеологізмів із компонентами cніг і дощ/ Н. М.Пасік . Об’єктивація концептосфери «духовні цінності» в романі В. Винниченка «Заповіт батьків»/ Т. В. Бойко . Графодеривація в українських рекламних текстах/ В. М.Бойко . Специфіка запозичень-англізмів у сучасній українській мові (на прикладі використання цифрових технологій у фінансово-економічній сфері (за матеріалами інтернет-ЗМІ)) / В. В.Красавіна . Буквалізми та інші перекладацькі помилки/ А. В.Ролік , Н. І.Лєпухова ,М. І. Блажко . Етимологічні спостереження професора російської історії Михайла Бережкова/ О. П.Кривобок, Н. І.Клипа . Рецензії ; Фразеологічна об’єктивація інтенсивності як градуйованої семантичної категорії/ Н. І.Бойко .
Примірники :ВІТКЗ(1)
Вільні : ВІТКЗ(1)Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

3.

Форма документа : Однотомне видання
Шифр видання : 80:008/Л 64
Назва : Література та культура Полісся [Електронний ресурс] : збірник наукових праць. Вип. 105 : Серія Історичні науки. №15
Вихідні дані : Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2021
Кільк.характеристики :171 с
Форма і об'єм ресурсу: Электрон. текстовые дан.
Примітки : Загл. с титул. экрана
ISSN: 2618-0022
Ціна : Б.ц.
УДК : 80:008
ББК : 81+83
Предметні рубрики (Галузі знань): Кафедра історії України та політології
Кафедра української літератури, методики її навчання та журналістики
Зміст : Історія ; Андрій Розумовський і Батурин/ Є. М.Луняк . Генеалогія та соціальна генеза дворянського роду Панченків (середина XVII–XIX століття)/ О. О.Лейберов . Кримський ханат на сторінках «Українського історичного журналу»/ К. А.Богдяж . Всесвітня історія ; «Кольорові» революції: причини та наслідки/ Р. А. Дудка. Модернізація економіки Китаю: досягнення та перспективи / А. Г.Бровко . Культурна дипломатія як інструмент формування міжнародного іміджу України / Л. М. Мицик . Криза світового православ’я в глобальному світі/ Р. А.Дудка. Регіональна історія та культура ; Дослідження студентства Ніжинського історико-філологічного інституту князя Безбородька (кін. ХІХ – поч. ХХ ст.)/ О. В.Гайденко . Микола Гоголь і Греція/ Г. В.Самойленко. Мистецький контент Ніжина в музичній регіонології України/ О. А.Кавунник. Виставково-ярмаркове мистецтво Ніжина в контексті етнографічного краєзнавства Лівобережної України/ А. А.Рибак . Музичні осередки Чернігово-Сіверського краю: імена, події, творчі колективи, репертуар (до 100-річчя Музичного товариства імені М. Д. Леонтовича)/ О. В.Бугаєва . Роль династії Лисенків у становленні хорової школи в Україні (до 80-річчя пам’яті Віталія Романовича Лисенка)/ М. В. Лисенко. Особливості формування архівного фонду на прикладі музейної колекції Миколи Шуста у фондах Ніжинського краєзнавчого музею ім. І. Спаського/ С. В.Рой .
Примірники :ВІТКЗ(1)
Вільні : ВІТКЗ(1)Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

4.

Форма документа : Однотомне видання
Шифр видання : 80:008 /Л 11
Назва : Література та культура Полісся [Електронний ресурс] : збірник наукових праць. Вип. 106 : Серія Філологічні науки. № 20
Вихідні дані : Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2022
Кільк.характеристики :239 с
Форма і об'єм ресурсу: Электрон. текстовые дан.
Примітки : Загл. с титул. экрана
ISBN, Ціна 2618-0022: Б.ц.
УДК : 80:008
ББК : 81+83
Предметні рубрики (Галузі знань): Кафедра української літератури, методики її навчання та журналістики
Зміст : Привітання Н. І. Бойко до дня народження ; Літературознавство ; Художня своєрідність малої прози Ганни Барвінок/ Г. В. Самойленко . Топос війни в сучасній українській комбатантській прозі/ Д. В.Присівок . Місце перекладацької праці Станіслава Шевченка в українсько-польських культурних відносинах/ Т. М.Чумак . Культурний код італійського міста в романі Д. Брауна «Інферно»/ Т. І.Тверітінова . Біблійний код у романі Фредеріка Бегбеде «Windows on the World»/ Л. М.Остапенко . «But Fire thought she'd really rather be Water instead»: Торі Еймос та її практика природного оповідання/ Ю. Р. Матасова . Мовознавство ; Роль і місце психолого-лінгвістичної парадигматизації у витлумаченні процесу самоусвідомлення сучасника/ А. С.Зеленько, О. А.Зеленько . Видатні постаті Ніжинської вищої школи в контексті історії української етнолінгвістики/ В. М.Пугач . Об’єктивація концепту війна в повісті Григора Тютюнника «Климко»/ Н. І.Бойко, В. Л.Самборин . Актуалізація підрядних обставинних конструкцій прислівного типу в художньому мовленні Євгена Гуцала/ Г. М.Вакуленко,Н. І. Клипа . Краєзнавство та історія культури ; Колекція Й. Ф. Паєвського у зібранні мінцкабінету юридичного ліцею князя Безбородько у Ніжині/ О. О.Лейберов . Організація бібліотечного обслуговування читачів у контексті історії бібліотеки Ніжинського юридичного ліцею князя Безбородька/ Г. С.Осіпова . Згадуємо викладача та науковця (до 100-річчя від дня народження Л. Г. Керенцевої)/ Н. М.Жаркевич,В. О.Сидоренко . Архівні знахідки та документи ; Первая публикация французской повести Я. П. де Бальмена «Сновидение» и история рода де Бальмен/ Л. Ф.Сиротенко . Сновидение. Повесть/ Я. де Бальмен. Рецензії ; Концептуально і натхненно (Рецензія на книгу Самойленка Г. В. «Пантелеймон Куліш і Ганна Барвінок: доля, Україна, любов (мотронівський період життя і творчості)»: монографія. Ніжин: НДУ імені Миколи Гоголя, 2021. 174 с.)/ О. М. Капленко .
Примірники :ВІТКЗ(1)
Вільні : ВІТКЗ(1)Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

5.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Шовкопляс Г. Є.
Назва : Бінарна опозиція архетипів мати / мачуха як композиційна основа комедії-сатири Івана Багряного «Генерал» (1948 р.)
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 32-40 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): архетип, образи архетипи, сатиричний мінус – ідеал, бінарна опозиція образів, композиційна структура твору
Анотація: У статті розглянуто функціонування бінарної опозиції архетипних образів матері / мачухи в сатиричній комедії українського письменника Івана Багряного «Генерал». Бінарна опозиція становить композиційну основу комедії, де зображено ситуацію, яка є типовою для творчого методу Багряного, а саме – лінія межового напруження та позиція вибору між двох принципових положень. У сатиричній комедії «Генерал», що була написана у 1944 році та видана у 1948 році, такою ситуацією вибору є вибір між двома Вітчизнами – радянською та українською. Багряний створює такий вибір між постатями двох архетипних образів – української матері та радянської мачухи. Предмет дослідження актуалізується у контексті руйнації радянських міфів, зокрема пропагандистських стереотипів сталінської доби щодо масового радянського героїзму під час Великої Вітчизняної війни та безмежної любові радянського народу до радянської Батьківщини. Мета дослідження полягає в аналізі образів – архетипів матері / мачухи, традиційних для української ментальності як протиставлення позитивного та негативного ідеалів, що притаманно принципам сатиричної п’єси підходить до створення таких сатиричних полюсів – ідеалів у досить парадоксальний спосіб, а саме: візуалізує позитивний ідеал – архетипний образ Матері України як традиційний для української ментальності образ української жінки поважного віку, мудру і сміливу, тоді ж як «радянська Батьківщина» – мачуха. не має портретної візуалізації, її негативний образ складається лише через сприйняття персонажів комедії – немила, немилосердна, жорстока. У процесі аналізу враховані поняття національного забарвлення образів-архетипів. Значення такої інтерпретації для всієї творчості Івана Багряного як автора листа-памфлету «Чому я не хочу повертатися до СРСР», де «радянська родіна» отримує назву мачухи. Новизна дослідження полягає в аналізі саме драматургічного твору Івана Багряного: драматургічні твори Багряного досліджені значно менше, ніж його проза, зокрема великі романи «Тигролови» та «Сад Гетсиманський». Між тим, сатирична комедія «Генерал» має досить складну структуру, до якої входить не тільки сюжетний текст, але і ремарки та передмова, де викладені не лише вимоги та настанови автора до театральної постанови твору, але і політичне кредо Багряного з утопічними картинами мрій про майбутнє України. Драматургічні твори Багряного є важливою частиною його творчого спадку, без якої неможливо осягнути естетичну програму та комплекс політичних поглядів письменника. Розгляд бінарної опозиції образів-архетипів, крім традиційних методів літературознавчого дослідження, зумовлений кросдисциплінарним баченням, що враховує досвід етнології та етнографії, філософії та психоаналізу. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

6.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Самойленко Г.В.
Назва : Барокова своєрідність у творах письменників Чернігівської літературної школи XVII ст.
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 11-31 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): чернігів, літературна школа, л. баранович, і. галятовський, і. орновський, і. величковський, д. туптало, л. крщонович, бароко, тематика, жанри, типи мислення
Анотація: У статті на широкому науковому та фактичному матеріалі розкриті основні ознаки функціонування у другій половині XVII ст. у Чернігові літературної школи, до якої входили Л. Баранович, І. Галятовський, І. Орновський, І. Величковський, Д. Туптало, Л. Крщонович, уперше визначені її основні ознаки: 1) наявність яскравої особистості, яка об’єднала навколо себе інших письменників; 2) їх активна участь у громадському житті України; 3) тематична і жанрова спільність їх творів та національна самобутність; 4) єдиний творчий метод – бароко, який визначав стильову та методологічну спрямованість їх творчості; 5) наявність видавничої бази, що сприяла популяризації творів письменників. Особливо увага звернена на тематичне багатство творів, яке було тісно пов’язане з життям суспільства того часу, героїчною боротьбою українського народу, козаків з турками, татарами, польською шляхтою та військами Московії за національну незалежність, за твердження миру на землі. Значна увага приділена стилю бароко, яким пронизана вся творчість чернігівчан, різним типам мислення авторів та багатству форм обрамлення тексту. Указано на значення творчості представників Чернігівської літературної школи, їх творчого методу на подальший розвиток української літератури XVIIІ ст. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

7.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Плотніков Є.О., Ролік A.В.
Назва : «Щастя порядної людини» або мотив Відходу-і-Повернення в художній літературі
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 41-48 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): гоголь, мотив, дія, поняття, відхід-і-повернення, творча особистість, літературна діяльність, міграція, мутація
Анотація: Стаття присвячена дослідженню природи та специфіки дії мотиву Відходу-і-Повернення в житті та творчості М. Гоголя. Творча особистість, йдучи, випадаючи зі свого соціального оточення, перетворена, повертається потім у те саме оточення; повертається, наділена новими здібностями та новими силами. Відхід дозволяє особистості реалізувати свої індивіду[1]альні потенції, які не могли бути висловлені, придушені пресом соціальних зобов’язань. Відхід дає можливість, і, можливо, і є необхідною умовою духовного перетворення; але в той же час перетворення позбавлене мети і сенсу, якщо воно не стає прелюдією до повернення перевтіленої особистості у суспільство, з якого вона пішла. Повернення є сутність всього руху, як і його остаточна мета. Мотив Відходу-і-Повернення може виявлятися у різних формах. У найпростішій їх розрив, яким закінчується глава практичної діяльності, відбувається раз і назавжди, після чого все життя творчої особистості наповнюється літературною діяльністю. У житті Гоголя ця модель складніша. Замість одного розриву там спостерігаються кілька, і періоди практичної та літературної діяльності переплітаються. На початку своєї біографії Гоголь мав намір вплинути на своїх співвітчизників через пряму дію на них своєю волею. Вимушений відхід змушував його шукати нову форму активності, інший канал своєї енергії. Позбавлений можливості безпосередньо впливати на своїх співвітчизників, він знайшов шлях для опосередкованого впливу на людей інших поколінь через літературні твори. Творчість Гоголя жива і донині і саме в цьому полягає духовне значення ритму Відходу-і-Повернення. Питання про дію мотиву Відходу-і-Повернення у творчому просторі творів Миколи Гоголя може, на наш погляд, виявитися досить продуктивним, що, природно, вимагає подальших, більш детальних досліджень. У цій статті ми зупинимося лише на одній сюжетній лінії, яка вперше артикулюється в повісті «Ніс» (1836), а потім отримує розвиток у поемі «Мертві душі» (1842), а саме щастя порядної людини. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

8.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Остапенко Л. M.
Назва : Біблійний вимір роману Паоло Коельо «Алхімік»
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 49-58 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): паоло коельо, «алхімік», біблійний вимір
Анотація: У статті розглянуто біблійний вимір найвідомішого роману Паоло Коельо «Алхімік». Автор статті віднаходить біблійні образи і мотиви та досліджує їх функціонування у творі. Зміст статті ставить під сумнів традиційне тлумачення «Алхіміка» як книги, написаної для віруючих людей. На противагу поширеним уявленням про твір розвідка доводить, що постмодерна рецепція біблійних образів і мотивів у романі Коельо полягає у спростуванні біблійного наративу. Автор статті вважає, що функціонування біблійних елементів у «Алхіміку» нагадує алхімічну практику апеляції до Святого Письма. У романі «Алхімік» Коельо позбавляє біблійні образи первісної сакральної семантики і наповнює їх профанним змістом. Святий Яків (Сантьяго) відмовляється служити Богові заради мандрів. Ісус відкриває таємницю про земні скарби у пророчому сні Сантьяго. Старозавітний первосвященник Мелхиседек за винагороду вказує герою шлях до земних скарбів. Священні Урім і Тумім стають атрибутами ворожби. Пустеля з сакрального простору спілкування з Творцем перетво[1]рюється на місце, підкорене людиною, а церква стає кошарою для вівців. Послуговуючись Біблією, Паоло Коельо втілює ідею, яка суперечить біблійному віровченню. Євангельська притча про Марфу і Марію, що є епіграфом твору, застосовується письменником як засіб подвійного кодування роману. На перший погляд, письменник не висловлює сумнів щодо теоцентричності світу і визначальної ролі у ньому волі Творця. Однак у романі Коельо підкреслює божественну природу людини не в біблійному сенсі як створену за подобою Творця, а навпаки як здатну скеровувати Божу волю. «Алхімік» геть позбавлений етичних настанов Біблії. Тоді як біблійне віровчення і в юдейській, і в християнській традиціях вбачає призначення людини у досягненні духовної досконалості, у романі пропагується набуття людиною матеріальних благ. Дослідження біблійного виміру роману «Алхімік» демонструє декларування Паоло Коельо антропоцентричної системи цінностей. Автор статті вважає, що феномен популярності твору пояснюється великим попитом на ці ідеї у сучасному світі. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

9.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Бойко Н.І,
Назва : Українське мовознавство в іменах Ніжинської вищої школи
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 59-83 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): українське мовознавство, кафедра української мови, лінгвістичні студії, лінгвостилістика, лінгвістика тексту, українська лінгводидактика
Анотація: Статтю присвячено історії розвитку українського мовознавства в Ніжинській вищій школі в контексті столітнього функціонування мовознавчої кафедри (1922–2022 рр.), зокрема: кафедри української мови (до 2019 року), кафедри української мови та методики її навчання (2019–2022 рр.), кафедри української мови, методики її навчання та перекладу (від 2022 року), оглядові наукового доробку членів кафедри та їхньої науково-педагогічної діяльності. Виявлено, що науково-педагогічний колектив кафедри української мови упродовж багатьох років спрямовував свої зусилля на розвиток й утвердження української літературної мови, набуття нею державного статусу. З’ясовано, що лінгвістичні студії членів кафедри висвітлюють широкий спектр актуальних питань українського мовознавства. Домінувальна роль належить науковим працям членів кафедри, присвяченим актуальним проблемам українського мовознавства та української лінгво-дидактики. Ключові позиції посідають студії про українську мову – її державний статус, системну організацію, сучасний стан розвитку, походження та історію, структуру, функціонування, її діалекти, мовну культуру, мову і політику, міжмовні контакти, взаємозв’язки з іншими мовами, історію її досліджень та ін. Виявлено, що найбільшу увагу члени кафедри в останні десятиріччя зосереджували на вивченні українського мовознавства в аспекті лінгвістики тексту, лінгвостилістичних підходів до системних описів різнорівневих мовних одиниць, використовуваних у різночасових і різножанрових творах українських письменників, найчастіше тих, чия життєва або творча біо[1]графія пов’язана з Поліссям, із Чернігівщиною. Значний відсоток наукових праць з українського мовознавства члени кафедри опублікували в часописі «Література та культура Полісся». Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

10.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Бондаренко A. І.
Назва : Рекламний дискурс: структурно-семіотичний і функційний аспекти
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 84-91 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): рекламний дискурс, рекламний текст, комерційна реклама, соціальна реклама, вербальні знаки, невербальні знаки, інформативна функція, аксіологічна функція, когнітивна функція, маніпулятивна функція, волюнтативна функція.
Анотація: У світлі когнітивно-дискурсивної парадигми актуальною мовознавчою проблемою є вивчення дискурсів різних типів. Pекламний дискурс привертає увагу підтриманням тривалої комунікації, афективно – оцінним впливом і формуванням поведінкових стереотипів. Його роль у соціокультурному просторі визначає взаємодія рекламних текстів із суспільно-історичним, філософсько-світоглядним, психологічним та іншими контекстами. Тому мовні засоби та механізми соціокультурного кодування в рекламному дискурсі потребують уваги дослідників. У пропонованій розвідці розглянуто проблему взаємодії вербальних і невербальних знаків у реалізації функцій рекламного дискурсу. У процесі дослідження використано дескриптивний, дистрибутивний і контекстуально-інтерпретаційний методи. Визначено, що знакова репрезентація рекламних текстів залежить від їхніх тематичних і структурно-семантичних особливостей. Сприйняття реклами відбувається завдяки взаємодії першої та другої сигнальних систем. Рекламний дискурс є комерційно та суспільно зорієнтованим. Його спрямовано на реалізацію інформативної, аксіологічної, когнітивної, волюнтативної й інших функцій. Важлива роль належить маніпулятивній функції, за допомогою якої підпорядковують почуття, наміри та дії реципієнта. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

11.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Петрик O. M., Коваль О.Ю.
Назва : Структурна організація складних слів у збірці Василя Стуса «Палімпсести»
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 92-101 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): складне слово, композит, структура, мотивованість, семантика, функція, поетичний текст
Анотація: Статтю присвячено аналізові структурної організації складних слів. Матеріалом для дослідження слугувала збірка Василя Стуса «Палімпсести». Розглянуто статус складного слова в сучасній композитології, виокремлено лексикологічний, синтаксичний, комунікативний, когнітивний напрямки в його дослідженні. Особливість композитів полягає в тому, що їм властивий і специфічний порядок розміщення елементів, і співвіднесеність з еквівалентними синтаксичними конструкціями. Така внутрішня й зовнішня словотвірна мотивація робить композити надзвичайно привабливим об’єктом вивчення. З’ясовано типи дериваційної мотивації композитів. У межах словотвірної мотивованості виявлено найпродуктивніші іменникові словотвірні моделі ((PRON+N) та прикметникові (PRON+A й А+N), що пояснено самою природою складних слів – номінувати нове явище чи новий об’єкт дійсності (цю функцію забезпечує іменник) або називати різноманітні відтінки в ознаках предметів, явищ, почуттів тощо (функція прикметника). Виділено найактивніші складники композитів (все-, благо-, само-). Активність указаних компонентів пов’язана зі специфікою світосприйняття В. Стуса, який прагнув вивільнитися від земного й наблизитися до божественного. Його картина світу фіксується не на землі, а вгорі, у небі, у близькості з Богом, де наявна чистота думки й відкривається істина. У дослідженні морфологічної мотивованості розкрито найтиповіші способи словотворення складних слів. Продуктивним є морфологічний основоскладання з обов’язковим інтерфіксом о, е (є). Морфологічний словоскладання та складно-суфіксальний спосіб репрезентовані рідше. Лексико-синтаксичним способом (зрощенням) утворено лише декілька композитів. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

12.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Ковтун Н.А.
Назва : Особливості вжитку термінів англомовного походження до жанру фільмів жахів
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 102-112 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): фільм жахів, хорор, хоррор, горор, гор, слешер, сплеттер, сплетстік, зомбі-фільм, саспенс, скример
Анотація: У статті здійснено огляд синонімічного зв’язку між україномовним терміном «фільм жахів» та кінематографічними термінами англомовного походження. Предметами для дослідження слугували найуживаніші щодо жанру фільмів жахів в середовищі кіноглядачів та кінокритиків слова-терміни: слешер, зомбі-фільм, саспенс, скример; рідше використовувані – гор, сплеттер, сплетстік та деякі інші. Слова для означення субжанрів (піджанрів) по суті є гіпонімами до основного поняття «фільм жахів», тобто такими, де видові поняття підпорядковуються родовому. Такі лексико-семантичні зв’язки називаються гіперо-гіпонімічними. Ресурсами для пошуку матеріалів автором було обрано «Кінематографічний словник» В. Миславського, кіноплатформи, фільми українського дубляжу, контекстну термінологію сайтів, глядацькі рецензії. Ураховуючи те, що означений словник було видано у 2007 році, то дослідження термінології, наведеної не лише в книзі, а й серед сучасних платформ та рецензій, дозволяє виявити нові тенденції останніх п’ятнадцяти років. Проведені автором статті дослідження «Кінематографічного словника» дозволили зробити висновок про відсутність на той час суто українських відповідників до англомовної термінології, натомість аналіз пізнішого україномовного дубляжу фільмів, контексту сайтів та рецензій показує, що попри стійкість в уживанні доволі тривалого часу англіцизмів, з’являються вже й україномовні терміни. Зокрема, стає поширеним уживання терміну «мрець» замість «зомбі» (досліджено на матеріалах сайтів HDrezka, Netflix, Megogo). У публікації висувається припущення, що в сучасних реаліях української культури використання україномовних відповідників, зокрема у соціальних мережах, може мати вірусний формат, що дозволить новому слову-заміннику закріпитися в мові. У роботі йдеться про цінність роз[1]витку термінологічного арсеналу, важливості підтримки мови шляхом заохочення та створення цікавості серед молоді особливо. Автор роботи припускає, що, імовірно, було б доцільним уведення та поширення наступних україномовних відповідників: слешер-різанина; скример-лякалка, зик, скрик; сплеттер-чвирк, а також пропонується термін «моторош» як синонімічний до терміну «фільм жахів». У статті висловлено думку, що особливе значення має і створення умов для просування українського продукту, а не лише обмеження функціонування запозичених слів. Отримані в публікації результати та висновки дають необхідне термінологічне підґрунтя для подальшого дослідження проблематики саспенсу в кіномистецтві. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

13.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Бойко Н.І., Бойко Т.В.
Назва : До проблеми академічного видання творів В. Винниченка: компаративний аналіз видань оповідання «Краса і сила»
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 113-127 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): академiчне видання, володимир винниченко, видавництво «рух», видавництво «днiпро», основний авторський текст, компаративний аналіз, редагування, модифікації текстів автора
Анотація: У статтi порушено проблему встановлення основного авторського тексту як одного з найголовнiших складників у підготовці та створеннi академiчного видання. На матерiалi кiлькох редакцiй оповiдання В. Винниченка «Краса i сила» здiйснено спробу визначити вiдмiннi риси правописних норм та лексико-семантичних уживань, образних параметрiв художнього твору автора. Виявлено декілька різновидів трансформацій, які позначені на різнорівневих мовних нормах, їхніх замінах, якісних та кількісних вимірах особливостей художнього тексту: зміни в орфографії слів (139 випадків), заміну лексичних одиниць (249), змiни форми слів (160), додавання нових слів (84), вилучення лексем (9), трансформування прямої мови персонажів твору (157), модифікації структурних побудов речень (30), зміни в пунктуації (231), а також технічні недогляди (14). Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

14.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Баран I. M.
Назва : Фігури експресивного синтаксису в поетичній творчості Василя Симоненка
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 128-139 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): василь симоненко, експресивний синтаксис, синтаксичні фігури, експресивність, функції фігур експресивного синтаксису
Анотація: Стаття присвячена дослідженню та класифікації фігур експресивного синтаксису, що функціонують у мові поетичних творів Василя Симоненка. Встановлено роль засобів експресивного синтаксису в поетичному мовленні В. Симоненка, покласифіковано виявлені фігури за типами, розкрито причини їх використання та роль у мовотворчості поета, що забезпечує глибше зрозуміння особливостей образного мовомислення митця зокрема та літературних процесів шістдесятих років ХХ століття загалом. З’ясовано, що експресивні фігури поетичних текстів В. Симоненка репрезентують широкий спектр емоційно-психологічних реакцій і станів ліричного героя, аксіологічних вимірів фрагментів поетичної картини світу автора. Аналіз експресивних фігур уможливлює глибше розуміння світоглядної позиції автора-шістдесятника поетичних текстів, індивідуально-авторського бачення й специфічного оцінювання довкілля крізь призму додаткових, виразно емотивно-оцінних, семантичних планів лексем і фразем та їх комбінацій. Експресивність мовотворчості Василя Симоненка можна простежити фактично на всіх рівнях мовної системи, проте використання фігур експресивного синтаксису (явищ виразно самобутніх) належить до домінантних рис його ідіостилю. Фігури експресивного синтаксису увиразнюють емоційно-психологічні реакції та стани ліричного героя, посилюють аксіологічні параметри лексем і фразем у складі фігур, засобів експресивного синтаксису поезій В. Симоненка. Виявлено низку домінантних функцій фігур експресивного синтаксису в поезіях В. Симоненка: звертання акцентують увагу на особі, певному предметові чи явищі, репрезентують емоційні стани ліричного героя, увиразнюють мовлення поезій; вставні конструкції передають ставлення автора до описуваного, зображуваного; вставлені конструкції несуть додаткові повідомлення, зауваження, доповнення; еквіваленти речень найчастіше виконують спонукальну, заперечну та емоційно-оцінну функції; ампліфікація використана для посилення напруженості повідомлення, для надання контексту перелічувальної інтонації; градація посилює напруженість повідомлення; номінативні речення надають чіткості та зрозумілості мовленому, привертають увагу до певного об’єкта; еліпсис ужитий із метою досягнення напруження й стислості повідомлення; парцеляція посилює експресивність поетичних текстів, надає їм само бутніх рис; асиндетон залучає читача до участі в подіях, уможливлює наявність домислів, збагачення змісту описуваних фрагментів; замовчування посилює емоційність та напруженість мовлення. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

15.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Самойленко Г.В.
Назва : Лазар Баранович – видатний церковний і культурний діяч другої половини XVII ст.
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 140-166 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): лазар баранович, xvii століття, архітектура, школа, книжкова графіка, друкарство
Анотація: Стаття побудована на широкому фактичному матеріалі XVII ст. із урахуванням наступних досліджень XІХ–XХ ст., що торкаються багатогранної діяльності одного із найпомітніших діячів православної церкви та культури України – Лазаря Барановича, архієпископа Чернігівського і Новгород-Сіверського. Автор статті виділяє в його діяльності у другій половині XVII ст. чотири основні напрямки. Перш за все, звернена увага на розкриття різноманітної роботи архієпископа, пов’язаної з відновленням і відкриттям православних парафій та храмів після насадження й насилля єзуїтства та домініканства під час польської католицької окупації Чернігівщини, з відкриттям багатьох монастирів та побудовою церков, збереженням вітчизняного православ’я від московських зазіхань на підпорядкування собі українських єпархій. У зв’язку з цим намічається й другий напрямок, що пов’язаний з розвитком хорового мистецтва. Третій та четвертий напрямки діяльності Лазаря Барановича причетні до відкриття навчальних закладів на Чернігівщині, зокрема і заснованої ним слов’яно-латинської школи в Новгороді Сіверському та створення в ньому друкарні, які були згодом перенесені до Чернігова. Із друкарством було пов’язане спрямування, що торкалося розвитку образотворчого, зокрема графічного, мистецтва, пошуків та залучення до нього видатних художників-графіків. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

16.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Крупенко O.В., Пластун O.В.
Назва : Кролевецький повіт 1917–1918 років у контексті локальної історії
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 167-176 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): чернігівська губернія, кролевецький повіт, унр, українська держава, повітовий староста
Анотація: У статті розглянуто соціально-економічне становище Кролевецького повіту наприкінці 1917–1918 років. У науковий обіг вводяться мало досліджені документи архіву ЦДАВО України. Листи і телеграми Кролевецької земської управи, а також накази та циркуляри повітового старости до волосних земських управ, викликають краєзнавчу зацікавленість та популяризують локальну історію у контексті Української революції 1917–1921 рр. Проблематика державотворчих процесів минулого століття вітчизняними та закордонними науковцями зосереджувалася, у своїй більшості, у глобальних масштабах та великих містах. Дослідження більш локальних проблем та концентрації історичних подій у провінційних містечках та маловідомих селах, є важливою віхою у подальшому розвитку історії України. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

17.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Клапчук В.
Назва : Кобза та бандура в Україні: регіональні аспекти
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 177-189 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): кобза, бандура, лютне подібні інструменти, приструнки, харківська бандура, київська бандура, полтавська бандура
Анотація: Метою статті є розкриття понять кобза та бандура, вивчення історичних шляхів їх розвитку, що уособлювало українське культурне надбання. У вітчизняній історіографії досі відсутні спеціальні дослідження цієї тематики. Наукові підходи базуються на застосуванні принципу історизму, загально-наукових методів (аналіз, синтез, індукція, дедукція, конкретизування та ін.). Наукова новизна дослідження полягає у висвітленні походжень понять «кобза» та «бандура», специфіки змін конструкції інструментів під час побутування в Україні. Висновки. На основі історичних фактів вивчено обставини появи цих музичних інструментів від перших згадок до загального поширення на українській землі на основі аналізу різних дослідницьких версій. Бандура – це лютнеподібний інструмент, аналоги якого були поширені в середньовічній Європі. Кобза, згідно найбільш поширеної теорії, є азійського походження. Традиційно, музикантів, які грали на кобзах, називали кобзарями. Однак такий виконавець міг тримати і бандуру в руках, яка досить схожа на кобзу, тож його все одно називатися кобзарем. Останній зразок української кобзи – інструмент О. Вересая. Кобза та бандура першої стадії (до XVIIIстоліття) були лютнеподібними інструментами, струни розміщувалися лише на грифі, у кобзи – 3 струни, у бандури 5–6. Кобза та бандура другої стадії (з другої половини XVIII століття) має приструнки. Граючи на кобзі, виконавець укорочував струни на грифі, поєднуючи це з щипком відкритих струн. Граючи на бандурі виконавець застосую щипок пальцем з потрібної відкритої струни. Модернізація бандури здійснювалася протягом тривалого часу. На основі трьох типів конструкції склались три найвідоміші виконавські школи: харківська, київська та полтавська. Ці школи мають різні конструкції бандур, відрізняються способом гри на інструменті. Удосконалення конструкції бандури сприяло значному розширенню виконавського репертуару, який збагатився творами як традиційних композиторів, так і сучасних. Це нова сучасна музика, яка являє собою переплетення традиційних стилів з елементами джазу, експресіонізму, імпресіонізму тощо. Композитори додали бандурі нового звучання, відкрили новітні способи звуковидобування на бандурі, значно доповнили технічні можливості виконавця. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

18.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Шкурко M. П.
Назва : Двоєдина задача нової «Просвіти»
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2022. - 21f. - С. 190-197 (Шифр 80:008/Л 64-264216)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): національна стійкість, ідеологічно-психологічні спеціальні операції, товариства «просвіта», громадська спілка, консолідація, інтеграція.
Анотація: Стаття присвячена ролі товариств «Просвіта» в сучасних умовах застосування ворогом ідеологічно-психологічних спеціальних операцій в українському інформаційному просторі. Обґрунтовується необхідність вирішення двоєдиної задачі – консолідації відновленої мережі товариств «Просвіта» у всеукраїнській громадській спілці та інтеграції «Просвіт» до владних інститутів на всіх рівнях. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

19.

Форма документа : Однотомне видання
Шифр видання : 80:008/Л 64
Назва : Література та культура Полісся [Електронний ресурс] : збірник наукових праць. Вип. 107. Серія Філологічні науки. №21
Вихідні дані : Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2022
Кільк.характеристики :201 с
Форма і об'єм ресурсу: Электрон. текстовые дан.
Примітки : Загл. с титул. экрана
ISSN: 2618-0022
Ціна : Б.ц.
УДК : 80:008
ББК : 81+83
Предметні рубрики (Галузі знань): Кафедра української літератури, методики її навчання та журналістики
Зміст : Привітання Блохин Доріана ; Привітання Rita Giuliani ; Привітання Жиленко Ірина ; Привітання Серебрянська Ірина ; Привітання Семашко Тетяна ; Літературознавство ; Барокова своєрідність у творах письменників Чернігівської літературної школи XVII ст./ Г. В.Самойленко. Бінарна опозиція архетипів мати/мачуха як композиційна основа комедії-сатири Івана Багряного «Генерал» (1948 р.)/ Г. Є.Шовкопляс . «Щастя порядної людини» або мотив Відходу-і-Повернення в художній літературі/ Є.О.Плотніков ,А.В.Ролік . Біблійний вимір роману Паоло Коельо «Алхімік»/ Л. М.Остапенко. Мовознавство ; Українське мовознавство в іменах Ніжинської вищої школи/ Н. І.Бойко . Рекламний дискурс: структурно-семіотичний і функційний аспекти/ А. І.Бондаренко . Структурна організація складних слів у збірці Василя Стуса «Палімпсести»/ О. М.Петрик ,О. Ю.Коваль . Особливості вжитку термінів англомовного походження до жанру фільмів жахів/ Н. А.Ковтун . До проблеми академічного видання творів В. Винниченка: компаративний аналіз видань оповідання «Краса і сила»/ Н. І.Бойко , Т. В.Бойко . Фігури експресивного синтаксису в поетичній творчості Василя Симоненка / І. М.Баран . Краєзнавство та історія культури ; Лазар Баранович – видатний церковний і культурний діяч другої половини XVII ст./ Г. В.Самойленко . Кролевецький повіт 1917–1918 років у контексті локальної історії/ О. В.Крупенко, О. В.Пластун . Кобза та бандура в Україні: регіональні аспекти/ В.Клапчук . Двоєдина задача нової «Просвіти»/ М. П.Шкурко .
Примірники :(1)
Вільні : (1)Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

20.

Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Самойленко Г. В.
Назва : Іван Величковський – реформатор українського бароко XVII ст.
Місце публікування : Література та культура Полісся. - 2023. - 22f. - С. 5-26 (Шифр 80:008/Л 64-396942)
Предметні рубрики (Галузі знань):
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): іван величковський, чернігівська літературна школа xvii ст., бароко, стиль, жанри, переклади, дж. овен
Анотація: У статті на широкому фактичному матеріалі розкривається життєва і літературна доля письменника XVII ст. Івана Величковського, який належав до відомої чернігівської літературної школи, що очолював видатний церковний і культурний діяч цього часу архієпископ Лазар Баранович. Життя і творчість І. Величковського подано в статті у тісному взаємозв’язку з діяльністю інших письменників цієї школи, зокрема І. Галятовського, Л. Крщоновича, І. Орновського, О. Бучинського-Яскольда та інших, що дало можливість визначити творчу самобутність митця, яка перш за все пов’я-зана з використанням стилю бароко. Але Іван Величковський не лише використовував його, а й вносив багато нового, що давало можливість вважати поета реформатором українського бароко XVII ст. Особливо багато уваги він приділяв формі вірша, про що свідчать його збірники «Зегар з полузегарком» та «Млеко від вівці пастирю належноє». Творам І. Величковського властива пишність, орнаментальність, вишуканість, незвичність. Усе це розкривається на прикладах конкретних віршів малої форми. Детально проаналізовано панегірики, присвячені архієпископу Лазарю Барановичу та гетьманові Івану Самойловичу, а також переклади творів англійського поета Дж. Овена. Есть полнотекстовые версии (для доступа требуется авторизация)
Знайти схожі

 1-20    21-40   41-60   61-80   81-100   101-104 
 
Статистика
за 17.05.2024
Кількість запитів 30646
Кількість відвідувачів 671
Кількість замовлень 0
© Бібліотека імені академіка М.О. Лавровського
НДУ імені Миколи Гоголя