Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4147
Title: | ВИХОВАННЯ ЦІЛЕСПРЯМОВАНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У КОНСТРУКТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ |
Authors: | Бурбурська, Олена Петрівна |
Keywords: | розвиток особистості цілепокладання цілеспрямованість долання перешкод розвивальне середовище продуктивність діяльності |
Issue Date: | Dec-2024 |
Abstract: | Тема кваліфікаційної роботи «Виховання цілеспрямованості дітей старшого дошкільного віку у конструктивній діяльності» досліджувалася на теоретичному та емпіричному рівнях. Результати вивчення представ-лено у двох розділах роботи. На теоретичному рівні схарактеризовано стан розробки проблеми вітчизняними та зарубіжними фахівцями; визначено зміст та структуру провідної категорії; розкрито особливості розвитку вольових якостей у дошкільному дитинстві; обґрунтовано педагогічні умови оптимізації процесу виховання цілеспрямованості у ЗДО. З метою розв’язання емпіричних завдань дослідження розроблено програму й методику констатувального експерименту; визначено критерії, показники та структурні компоненти вихованості у дітей 5-7 років цілеспрямова¬ності; описано рівні сформованості даної якості у досліджуваних старшого дошкільного віку; розроблено систему формування цілеспрямова¬ності, обґрунтовано педагогічні умови оптимізації освітнього процесу, розкрито методи виховання даної вольової якості у дітей 5-7 років. |
Description: | The topic of the qualification work "Education of purposefulness of older preschool children in constructive activities" was studied at the theoretical and empirical levels. The results of the study are presented in two sections of the work. At the theoretical level, the state of development of the problem by domestic and foreign specialists is characterized; the content and structure of the leading category are determined; the peculiarities of the development of volitional qualities in preschool childhood are revealed; the pedagogical conditions for optimization of the process of education of purposefulness in primary and secondary education are substantiated. In order to solve the empirical tasks of the research, the program and methodology of the ascertaining experiment were developed; the criteria, indicators and structural components of education in children of 5-7 years of purposefulness are defined; the levels of formation of this quality in the studied older preschoolers are described; a system for the formation of purposefulness was developed, the pedagogical conditions for optimizing the educational process were justified, the methods of raising this willpower in children 5-7 years old were revealed. Key words: personality development, goal-setting, goal-directedness as a strong-willed quality, overcoming obstacles, optimization of the educational process, development environment, activity productivity |
URI: | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4147 |
Appears in Collections: | 012 (Дошкільна освіта) Магістерські роботи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Бурбурська_магістерська_2024.pdf | 1,17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.