Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4467
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Фасоля, Т. А. | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-23T18:21:05Z | - |
dc.date.available | 2025-08-23T18:21:05Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.udc | 821.161.2-93:373.3-053.2(477)»1930/1950» | - |
dc.identifier.uri | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4467 | - |
dc.description.abstract | У статті проаналізовано розвиток української шкільної повісті в кон¬текс¬ті радянської літератури 1930–1950-х років. Автор дослідження окреслює основні чинники, що зумовили появу жанру: зовнішнє ідеологічне стимулю¬вання радянською культурною політикою, відсутність органічної традиції існування шкільної прози в українській літературі, а також політичні реалії тоталітарної доби. З’ясовано, що українська шкільна повість виникла не як наслідок природного розвитку національної літератури, а як відповідь на потребу в літературному інструменті ідеологічного виховання молодого покоління. Особливу увагу приділено виявленню характерних рис української шкільної прози: глибокій ідеологізованості, зображенню школи як простору соціаль¬нго й політичного конфлікту, домінуванню старшокласників як цент¬ральних персонажів та конструюванню образу дитини як активного учас¬ника суспільних перетворень. Українська шкільна повість цього періо¬ду знач¬но відрізнялася від російської шкільної літератури – насамперед від¬сут¬ністю дореволюційних традицій, більшою ідеологічною жорсткістю, декларативністю та посиленою демонстрацією лояльності до радянської влади. Автор статті порівнює особливості української та російської шкільної прози, акцентуючи на тому, що в українській літературі її формували прак¬тично «з чистого аркуша», у той час як російська література могла спира¬ти¬ся на традицію дореволюційних «інститутських романів» та вже уста¬лених шкільних сюжетів. В українських творах політична роль дитини була надзвичайно підкресленою: юні персонажі змальовувалися як носії ідеологічної свідомості, здатні до громадянської активності, тоді як у росій¬ських творах зберігалися елементи гумору, пригоди та сентименталь-ності. У підсумку зроблено висновок, що українська шкільна проза 1930–1950-х років, попри свою ідеологічну залежність і естетичну обмеженість, є самостійним і локально специфічним явищем. Вона фіксує унікальний до¬свід радянського дитинства в Україні, позначений ранньою політи¬зацією, мобілізацією особистості та втратою традиційного уявлення про безтурботне дитинство. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Видавництво НДУ ім. М. Гоголя | uk_UA |
dc.subject | шкільна повість | uk_UA |
dc.subject | українська дитяча література | uk_UA |
dc.subject | соціалістичний реалізм | uk_UA |
dc.subject | радянське дитинство | uk_UA |
dc.subject | ідеологічний дискурс | uk_UA |
dc.subject | тоталітарна культура | uk_UA |
dc.title | Генеза жанру української шкільної повісті в суспільному та літературному контексті 1930–1950-х років | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | Література та культура Полісся. Випуск 112 (2025 р.) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
ЛКП 112_26-109-121.pdf | 294,13 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.