Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2840
Title: | ВПЛИВ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ В УКРАЇНІ НА РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ |
Authors: | Назаренко, О. В. |
Keywords: | педагогічна наука вищі педагогічні заклади вчені-педагоги педагогічні дослідження наукові пошуки розвиток національної освіти |
Issue Date: | 2022 |
Abstract: | У статті розглянуто розвиток педагогічної науки у вищих освітніх закладах України. Мета дослідження – аналіз педагогічних ідей науковців педагогічних вишів (на прикладі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова) у взаємозв’язку з суспільно-політичними змінами в державі, які відбува лись впродовж першої половини ХХ століття. Представлено тенденції розвитку наукових досліджень викладачів у 20–50-ті роки ХХ століття, які характеризувались радикальними змінами у житті суспільства, численними освітніми трансформаціями. Розглянуто такі напрямки наукової діяльності, як цілісний підхід до особистості в процесі навчання та виховання, вплив середовища на розвиток учнів, індивідуалізація навчання, метод тестування в педагогіці, впровадження альтернативних форм організації навчання (комплексного навчання, проектного, дальтон плану), дослідження проблем уроку (класифікація уроків, методи й засоби навчання та ін.), розробка питань трудового, морального, сімейного виховання. Показано різноманіття та цінність експериментальних розробок вчених у період 20-х років ХХ століття, спрямованих навпровадження кращого педагогічного досвіду інших країн у вітчизняний навчально-виховний процес. Акцентовано на ролі дослідників у процесі формування національної освіти й педагогіки: розробці проблем навчання й виховання на основі українознавчого матеріалу, створенні підручників українською мовою. З посиленням ідеологічного тиску на освітню галузь та контролю за змістом наукових праць дослідження викладачі вимушені були обмежитись тематикою, що відповідала спрямованості радянського уряду на побудову соціалістичного суспільства. Підкреслено, що в цей складний та суперечливий період розвитку науки провідні науковці-педагоги змогли зробити вагомий внесок в освітню галузь. Їхні дослідження вплинули на подальший розвиток української педагогіки, низка тем (національне виховання, нетрадиційні форми організації навчання, родинна педагогіка) становлять інтерес для сучасності та потребують детальнішого вивчення. |
Description: | The article reviews development of pedagogical science in Ukrainian higher educational institutions in the 20th – 50th years of the 20th century. The aim of this paper is to analyze scientific ideas at the National Pedagogical Drahomanov University in interaction with social and political conditions in the country. The tendencies in the development of scientific investigations in pedagogical institutes are represented. The 1st half of the 20th century is known as a period of dramatic social changes and reformation of Ukrainian educational system. Scientific views on important pedagogical problems in researchers’ works are analyzed: comprehensive study of child’s personality during the educational process, the influence of environment on children’s development, children’s interests, the testing method, a professional orientation, an individual approach to teaching, labor education, moral upbringing, family upbringing, the interaction between learning and upbringing process. In the didactic researches the problem of teaching forms’ implementation is selected: features and the use of complex study, Dalton’s plan, project forms and lesson studies (lessons’ classification, teaching methods and means of training). The article emphasizes that scientific researches of the 1920s were based on experimentation and used the innovative ideas of the world’s Pedagogy. The role of investigations in the process of Ukrainian national education is stressed: study of educational problems based on the national traditions, publishing of textbooks in Ukrainian language. In the next decades the ideological control and government regulation of educational branch has increased and the scope of university scientists’researches was limited. Many important experimental investigations had been stopped. The article emphasizes that in this difficult for pedagogical science period the university teachers could provide a serious scientific work that is of great significance and remains actual for modern pedagogy (problems of national education, nontraditional teaching forms, family upbringing). |
URI: | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2840 |
Appears in Collections: | Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки". 2022 р., № 4 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
макет_НЗ_№4_2022-95-102.pdf | 247,69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.