Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4293
Назва: Проблема універсальності сприймання руху та часу у творах мистецтва
Автори: Кресан О. Д.
Мхітар’ян Л. С.
Ключові слова: сприймання руху
сприймання часу
універсальність сприймання творів мистецтва
індивідуальні особливості сприймання мистецтва
Дата публікації: 2024
Бібліографічний опис: Кресан О.Д., Мхітар’ян Л. С. Проблема універсальності сприймання руху та часу у творах мистецтва. Гуманітарні студії: педагогіка, психологія, філософія. / Національний університет біоресурсів і природокористування України. Том.12, 2024, №2. С. 262-273.
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено проблему універсальності сприймання руху та часу у творах образотворчого мистецтва. Сприймання творів мистецтва стосується не лише перцептивних процесів та когнітивної сфери людини, а становить особистісну та світоглядну проблему, оскільки пов’язано з системою сформованих стереотипів особистості – когнітивних фенотипів, що формуються в процесі життєвого та професійного досвіду. Традиційними поглядами на сприймання руху та його інтенсивності в образотворчому мистецтві, що тривалий час вважалися універсальними, було сприйняття напрямку руху зліва направо як більш природного і швидкого, а руху справа наліво відповідно як ускладненого, повільного й менш інтенсивного. Ці положення стали основою для експериментального дослідження сприймання руху та часу у творах мистецтва, в якому взяли участь дві групи респондентів. Експериментальна група (N=38) складалася з осіб, які не є близько знайомі з мистецтвом та правилами побудови композиції. Контрольна група (N=30) складалася зі студентів, які професійно вивчають мистецтвознавство та образотворче мистецтво. В якості експериментального матеріалу досліджуваним були запропоновані картини відомих художників, де переданий рух з певною швидкістю та інтенсивністю. Кожна картина була представлена в оригінальному та дзеркальному відображенні, де рух був відображений у зворотному напрямку. Результати дослідження були проаналізовані за допомогою статистичного тесту λ Колмогорова-Смирнова, що демонструє наявність або відсутність закономірностей у виборі досліджуваними номерів картин, які відповідають прямому чи зворотному руху на картині. За допомогою даного тесту також здійснено гендерне порівняння особливостей сприймання руху і часу у творах мистецтва. Результати експериментального дослідження ставлять під сумнів універсальність сприймання руху та часу в образотворчому мистецтві і потребують перевірки в подальших дослідженнях.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://humstudios.com.ua/uk/journals/tom-12-2-2024/problema-universalnosti sprymannya-rukhu-ta-chasu-u-tvorakh-mistetstva
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4293
Розташовується у зібраннях:ФАКУЛЬТЕТ ПЕДАГОГІКИ, ПСИХОЛОГІЇ, СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА МИСТЕЦТВ



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.