Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4334
Title: | ІДЕАЦІЙНО-КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ШКІЛЬНОГО ВИВЧЕННЯ ТРОПІВ ІЗ БІНАРНОЮ СТРУКТУРОЮ |
Authors: | Бондаренко, Ю. І. |
Keywords: | тропи «внутрішній механізм» тропа ідеаційно-концептуальний підхід літературно-дослідницька діяльність літературно-творча діяльність мовна організація літературного твору |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавництво НДУ ім. М. Гоголя |
Abstract: | Більшість тропів мають бінарну структуру, включають у себе елементи різного походження: космо-, тео-, антропо-, соціо- та націоцентричного. Це дає підстави автору наукового матеріалу запропонувати ідеаційно-концептуальний підхід до вивчення мовно-образних утворень з метою опанування учнями «внутрішніх механізмів» тропів, а також формування в старшокласників усвідомленого ставлення до літературного матеріалу як до цілісної системи, пронизаної авторськими світоглядними настановами. У статті підкреслено: використання таких світоглядно актуальних концептів, як «Космос», «Бог», «Людина», «Суспільство», «Нація», дозволяє опрацьовувати не тільки макро- (увесь зміст, проблемно-тематичну спрямованість, образи-персонажі тощо), але й мікрорі- вень художнього матеріалу, куди входить мовна організація літературного тексту. У цьому контексті можна вирішувати й проблему вивчення тропів з бінарною структурою, яка вміщує різнопланові світоглядні складники, відображає процес набуття реаліями одного порядку властивостей реалій іншого. Виявляючи взаємодію елементів одного або різного світоглядного походження, учні можуть поглиблювати своє розуміння таких тропеїчних утворень, як порівняння, метафора, метонімія, синекдоха, оксиморон та ін. Для цього автор статті пропонує ряд видів діяльності дослідницького характеру: спостереження за словесно-образними утвореннями, класифікацію тропів, виявлення різних світоглядних парадигм, виражених із допомогою окремих слів, визначення домінантної парадигми й допоміжної, усвідомлення впливу однієї парадигми на іншу, світоглядно орієнтоване узагальнення тропеїчної організації мовно- образного утворення. Свої методичні пропозиції науковець ілюструє мовно- художніми зразками, узятими із програмових літературних творів, зокрема з повісті М. Коцюбинського «Тіні забутих предків», а також переводить навчальну діяльність школярів із дослідницької сфери у творчу. У такий спосіб запропоно- вано окремий підхід до реалізації принципу вивчення літератури як мистецтва слова, коли опрацювання художньої мови входить в систему загального осмислення учнями літературного матеріалу. |
URI: | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4334 |
Appears in Collections: | Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2025. №2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
макет_НЗ_№2_2025-51-60.pdf | 237,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.