Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4467
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФасоля, Т. А.-
dc.date.accessioned2025-08-23T18:21:05Z-
dc.date.available2025-08-23T18:21:05Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.udc821.161.2-93:373.3-053.2(477)»1930/1950»-
dc.identifier.urihttp://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4467-
dc.description.abstractУ статті проаналізовано розвиток української шкільної повісті в кон¬текс¬ті радянської літератури 1930–1950-х років. Автор дослідження окреслює основні чинники, що зумовили появу жанру: зовнішнє ідеологічне стимулю¬вання радянською культурною політикою, відсутність органічної традиції існування шкільної прози в українській літературі, а також політичні реалії тоталітарної доби. З’ясовано, що українська шкільна повість виникла не як наслідок природного розвитку національної літератури, а як відповідь на потребу в літературному інструменті ідеологічного виховання молодого покоління. Особливу увагу приділено виявленню характерних рис української шкільної прози: глибокій ідеологізованості, зображенню школи як простору соціаль¬нго й політичного конфлікту, домінуванню старшокласників як цент¬ральних персонажів та конструюванню образу дитини як активного учас¬ника суспільних перетворень. Українська шкільна повість цього періо¬ду знач¬но відрізнялася від російської шкільної літератури – насамперед від¬сут¬ністю дореволюційних традицій, більшою ідеологічною жорсткістю, декларативністю та посиленою демонстрацією лояльності до радянської влади. Автор статті порівнює особливості української та російської шкільної прози, акцентуючи на тому, що в українській літературі її формували прак¬тично «з чистого аркуша», у той час як російська література могла спира¬ти¬ся на традицію дореволюційних «інститутських романів» та вже уста¬лених шкільних сюжетів. В українських творах політична роль дитини була надзвичайно підкресленою: юні персонажі змальовувалися як носії ідеологічної свідомості, здатні до громадянської активності, тоді як у росій¬ських творах зберігалися елементи гумору, пригоди та сентименталь-ності. У підсумку зроблено висновок, що українська шкільна проза 1930–1950-х років, попри свою ідеологічну залежність і естетичну обмеженість, є самостійним і локально специфічним явищем. Вона фіксує унікальний до¬свід радянського дитинства в Україні, позначений ранньою політи¬зацією, мобілізацією особистості та втратою традиційного уявлення про безтурботне дитинство.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВидавництво НДУ ім. М. Гоголяuk_UA
dc.subjectшкільна повістьuk_UA
dc.subjectукраїнська дитяча літератураuk_UA
dc.subjectсоціалістичний реалізмuk_UA
dc.subjectрадянське дитинствоuk_UA
dc.subjectідеологічний дискурсuk_UA
dc.subjectтоталітарна культураuk_UA
dc.titleГенеза жанру української шкільної повісті в суспільному та літературному контексті 1930–1950-х роківuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Література та культура Полісся. Випуск 112 (2025 р.)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ЛКП 112_26-109-121.pdf294,13 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.