Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2847
Title: ЕСТЕТИЧНО-ПЕДАГОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ
Authors: Чабан-Чайка, С. В.
Keywords: українська дитяча літературно-музична творчість
народна пісня
українська культура
виховання
народна педагогіка
національна свідомість
Issue Date: 2022
Abstract: У статті проаналізовано естетично-педагогічне значення української дитячої літературно-музичної творчості. Національне виховання передбачає принцип народності виховання, що зумовлює потребу у формуванні насамперед національної свідомості, любові до свого народу і рідної землі. Один із шляхів духовного відродження України – прилучення школярів до української літературно-музичної творчості. У відповідності до концепції середньої загальноосвітньої та національної школи України споконвічність, первинність культурно-історичних традицій народу, діалектична єдність їх із загальнолюдською культурою є вихідним принципом при конструюванні змісту освіти і виховання. Створення національної системи освіти в умовах розбудови незалежної української держави потребує адекватного спрямування виховання. Українська літературно-музична пісенна творчість відіграє значну роль у вихованні особистості. Висока художність і доступність надають народній пісні високого педагогічного значення, адже найкращі зразки допомагають виховувати в особистості високі моральні, естетичні та світоглядні якості. Засвоюючи і використовуючи попередній досвід, нові покоління збагачують та удосконалюють його, роблять свій внесок у розвиток педагогічної науки. Кожний історичний період відображується на змісті виховання дітей. Разом з тим він зберігає те основне, що визначає сутність педагогічної системи, провідним носієм і пильним охоронцем якої є українська літературно-музична пісенна творчість. Естетико-педагогічне значення українського дитячого музично-пісенного фольклору багатопланове: він сприяє розвитку мислення, мовлення, уяви, вихованню моральних чеснот. Його педагогічне значення полягає в тому, що він є результатом виховних зусиль народу протягом багатьох віків.
Description: The article analyzes the aesthetic and pedagogical significance of Ukrainian children’s literary and musical creativity. Ukraine’s education involves the principle of national education, which determines the need for the formation, first of all, of national consciousness, love for one’s people and native land. One of the ways of the spiritual revival of Ukraine is the involvement of schoolchildren in Ukrainian literary and musical creativity.In accordance with the concept of the secondary general education and national school of Ukraine, the originality, primacy of the cultural and historical traditions of the people, their dialectical unity with the general human culture is the starting principle when developing the content of education and upbringing. The creation of a national education system in the context of the development of an independent Ukrainian state requires an adequate direction of education.Ukrainian literary and musical song creativity plays a significant role in personality education. High artistry and accessibility give the folk song a high pedagogical value, because the best examples help cultivate high moral, aesthetic and worldview qualities in an individual. By learning and using previous experience, new generations enrich and improve it, make their contribution to the development of pedagogical science. Each historical period is reflected in the content of raising children. At the same time, it preserves the main thing that determines the essence of the pedagogical system, whose leading carrier and watchful guard is Ukrainian literary and musical song creativity. The aesthetic and pedagogical value of Ukrainian children’s musical and song folklore is multifaceted: it contributes to the development of thought, speech, imagination, and the education of moral virtues. Its pedagogical significance lies in the fact that it is the result of the educational efforts of the people over many centuries.
URI: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2847
Appears in Collections:Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки". 2022 р., № 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
макет_НЗ_№4_2022-39-45.pdf229,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.