Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2909
Title: | ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ГУМАННОГО СТАВЛЕННЯ ДІТЕЙ 5–6 РОКІВ ДО ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ |
Authors: | Пісоцький, О. П. |
Keywords: | суб’єкт-суб’єктні стосунки. гуманне ставлення гуманне ставлення дитини п’яти-шести років моральне виховання дошкільників гуманне ставлення дітей 5–6 років до педагогів |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Видавництво НДУ ім. М. Гоголя |
Abstract: | У статті розглядається проблема виховання у дітей старшого дошкільного віку гуманного ставлення до вихователів в освітньому процесі. Наголошується, що означена проблема є складовою актуального на сьогодні завдання дошкільної освіти морального розвитку та виховання дітей дошкільного віку. У статті автор вказує на основні компоненти, критерії та показники вихованості гуманного ставлення дітей п’яти-шести років, у відповідності з якими було розроблено емпіричну методику. Крім того, акцентується увага на загальних показниках гуманного ставлення дітей 5–6 років до вихователя, які у своєму дослідженні використовують автори: суб’єкт-суб’єктні стосунки між дітьми та вихователем у спільній діяльності. У емпіричному дослідженні автором зафіксовано, що переважна більшість (60 %) старших дошкільників характеризується низьким рівнем розвиненості гуманного ставлення до вихователя, що виявляється у взаємодії із, 25 % дітей п’ятишести років властиві лише посередні прояви гуманного ставленні до дорослих, які знаходяться поряд із ними. Найменше виявлено старших дошкільників (15 %), які мають високий рівень сформованості гуманного ставлення до педагогів закладу дошкільної освіти у спільній діяльності. Вивчаючи виховні впливи дорослих з’ясовано, що вихователі 30 % вихователів повною мірою усвідомлюють сутність гуманності та гуманного ставлення і намагають формувати гуманність у дітей 5–6 років, ставлячи за мету виховання основ любові, доброзичливості, співчуття у спілкуванні та спільній діяльності. Ця частина педагогів характеризуються прогресивними педагогічними установками, які ґрунтуються на засадах гуманістичної педагогіки, намагаються їх дотримуватися у стосунках з дітьми та бути зразком для дитячого наслідування. Натомість батьки вихованців слабо орієнтуються у питаннях, пов’язаних з вихованням гуманного ставлення, не розуміють які методи й засоби є більш доцільними для його формування у дітей, а тому використовують їх більше на підсвідомому рівні. Більшість батьків добре знають ознаки гуманного ставлення до особистості у взаєминах, проте не всі з них усвідомлюють, що необхідно розпочинати його формування у дошкільному дитинстві. Лише 25 % батьків мобільні у пошуку сучасних джерел інформації, активно взаємодіють з дітьми, використовуючи різноманітні методи для формування гуманного ставлення до дорослих, зокрема вихователів. За результатами проведеного дослідження зроблено висновок про необхідність оптимізації процесу виховання гуманного ставлення до вихователів дітей п’яти-шести років. |
Description: | The article deals with the problem of fostering humane attitudes towards educators in the educational process in senior preschool children. It is emphasized that this problem is a component of the current task of preschool education of moral development and upbringing of preschool children. In the article, the author point out the main components, criteria and indicators of humane attitude of children aged five to six years, in accordance with which an empirical methodology was developed. In addition, the authors emphasize the general indicators of humane attitude of children aged 5–6 to the educator, which are used in their study: subject-subject relations between children and educator in joint activities. In the empirical study, the author recorded that the vast majority (60 %) of older preschoolers are characterized by a low level of humane attitude towards the educator, which is manifested in interaction with, 25 % of children aged five to six years are characterized by only mediocre manifestations of humane attitude towards adults who are near them. The lowest number of older preschoolers (15 %) were found to have a high level of humane attitude towards teachers of preschool education institutions in joint activities. Studying the educational influences of adults, it was found that 30 % of educators are fully aware of the essence of humanity and humane attitude and try to form humanity in children aged 5–6 years, aiming to educate the basics of love, kindness, compassion in communication and joint activities. This part of teachers is characterized by progressive pedagogical attitudes based on the principles of humanistic pedagogy, trying to adhere to them in their relationships with children and be a role model for children. Instead, parents of students are poorly oriented in issues related to the education of humane attitudes, do not understand which methods and means are more appropriate for its formation in children, and therefore use them more subconsciously. Most parents are well aware of the signs of humane treatment of a person in relationships, but not all of them realize that it is necessary to start forming it in preschool childhood. Only 25 % of parents are mobile in search of modern sources of information, actively interact with children, using various methods to form a humane attitude towards adults, including educators. Based on the results of the study, it is concluded that it is necessary to optimize the process of fostering a humane attitude towards caregivers of children aged five to six. |
URI: | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2909 |
Appears in Collections: | Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2023, № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
макет_НЗ_№1_2023-63-70.pdf | 189,56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.