Please use this identifier to cite or link to this item:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/3177
Title: | РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
Authors: | Нестеренко, Олена Володимирівна |
Keywords: | емоційний інтелект ігрова діяльність дитина старшого дошкільного віку розвиток емоційного інтелекту |
Issue Date: | Dec-2023 |
Abstract: | Схарактеризовано теоретичні аспекти розвитку емоційного інтелекту у старших дошкільників засобами ігрової діяльності. Проаналізовано психолого-педагогічні дослідження проблеми розвитку емоційного інтелекту у дітей старшого дошкільного віку. Розкрито динаміку розвитку емоційного інтелекту у дошкільному дитинстві. Визначено ігрову діяльність як засіб розвитку емоційного інтелекту у дітей старшого дошкільного віку. Визначено структуру емоційного інтелекту дітей старшого дошкільного віку як комплекс уявлень, емоційно-ціннісного ставлення та практичних умінь. Встановлено критерії оцінки міри сформованості у старших дошкільників емоційного інтелекту. Розроблено та охарактеризовано методику констатувального експерименту, визначено рівні сформованості емоційного інтелекту та запропоновано систему роботи з розвитку емоційного інтелекту у старших дошкільників. |
Description: | The theoretical aspects of the development of emotional intelligence in older preschoolers through game activities are characterized. Psychological and pedagogical studies of the problem of the development of emotional intelligence in children of older preschool age are analyzed. The dynamics of the development of emotional intelligence in preschool childhood are revealed. Game activity is defined as a means of developing emotional intelligence in children of older preschool age. The structure of emotional intelligence of older preschool children is defined as a complex of ideas, emotional and value attitudes, and practical skills. The criteria for assessing the degree of emotional intelligence in older preschoolers have been established. The methodology of the ascertainment experiment was developed and characterized, the levels of the formation of emotional intelligence were determined, and a work system for the development of emotional intelligence in older preschoolers was proposed. Key words: emotional intelligence, a child of older preschool age, game activity, criteria of formation and a system of work on the development of emotional intelligence. |
URI: | http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/3177 |
Appears in Collections: | 012 (Дошкільна освіта) Магістерські роботи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Нестеренко_магістерська_2023.pdf | 1,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.