Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/3179
Title: ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСНОВ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ У ЗДО
Authors: Сінкевич, Алла Володимирівна
Keywords: розвиток особистості
соціальна компетентність
соціалізація дитини у ЗДО
діти раннього віку
Issue Date: Dec-2023
Abstract: Схарактеризовано феномен соціальної компетентності як інтегрованої характеристики особистісного розвитку дітей двох-трьох років життя. Розкрито значення процесу соціалізації як оволодіння дітьми елементарними знаннями моральних норм і правил для повноцінного функціонування у соціумі. Визначено структуру соціальної компетентності як комплексу уявлень,соціальних умінь та елементарних ціннісних орієнтацій. Встановлено критерії оцінки міри сформованості у дітей раннього віку доступної форми соціальної компетентності.. Обґрунтовано педагогічні умови оптимізації процесу розвитку соціальної компетентності дітей закладі дошкільної освіти, до основних з яких віднесено:збагачення моральних уявлень дітей, вправляння у доброзичливому ставленні до однолітків та використанні вербального та невербального інструментарію.
Description: The phenomenon of social competence is characterized as an integrated characteristic of the personal development of children of two or three years of age. The importance of the process of socialization as mastery of children with elementary knowledge of moral norms and rules for full functioning in society is revealed. The structure of social competence is defined as a complex of ideas, social skills and elementary value orientations. The criteria for assessing the degree of formation of an accessible form of social competence in young children have been established. The pedagogical conditions for optimizing the process of the development of social competence of children in preschool education institutions have been substantiated, the main ones include: enriching children's moral ideas, practicing benevolent attitudes towards peers and the use of verbal and non-verbal tools Key words: personality development, social competence, socialization of a child in preschool education, criteria of formation and pedagogical conditions for the development of social competence.
URI: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/3179
Appears in Collections:012 (Дошкільна освіта) Магістерські роботи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Сінкевич_магістерська_2023.pdf961,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.