Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2825
Назва: Бінарна опозиція архетипів мати / мачуха як композиційна основа комедії-сатири Івана Багряного «Генерал» (1948 р.).
Автори: Шовкопляс, Г. Є.
Ключові слова: архетип
образи архетипи
сатиричний мінус – ідеал
бінарна опозиція образів
композиційна структура твору
Дата публікації: 2022
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто функціонування бінарної опозиції архетипних образів матері / мачухи в сатиричній комедії українського письменника Івана Багряного «Генерал». Бінарна опозиція становить композиційну основу комедії, де зображено ситуацію, яка є типовою для творчого методу Багряного, а саме – лінія межового напруження та позиція вибору між двох принципових положень. У сатиричній комедії «Генерал», що була написана у 1944 році та видана у 1948 році, такою ситуацією вибору є вибір між двома Вітчизнами – радянською та українською. Багряний ство-рює такий вибір між постатями двох архетипних образів – української матері та радянської мачухи. Предмет дослідження актуалізується у контексті руйнації радянських міфів, зокрема пропагандистських стереотипів сталінської доби щодо масового радянського героїзму під час Вели-кої Вітчизняної війни та безмежної любові радянського народу до радянської Батьківщини. Мета дослідження полягає в аналізі образів – архетипів матері / мачухи, традиційних для української ментальності як протиставлення позитивного та негативного ідеалів, що притаманно принципам сатиричної п’єси підходить до створення таких сатиричних полюсів – ідеалів у досить парадоксальний спосіб, а саме: візуалізує позитивний ідеал – архетипний образ Матері України як традиційний для української ментальності образ української жінки поважного віку, мудру і сміливу, тоді ж як «радянська Батьківщина» – мачуха. не має портретної візуалізації, її негативний образ складається лише через сприйняття персонажів комедії – немила, немилосердна, жорстока. У процесі аналізу враховані поняття національного забарвлення образів-архетипів. Значення такої інтерпретації для всієї творчості Івана Багряного як автора листа-памфлету «Чому я не хочу повертатися до СРСР», де «радянська родіна» отримує назву мачухи. Новизна дослідження полягає в аналізі саме драматургічного твору Івана Багряного: драматургічні твори Багряного досліджені значно менше, ніж його проза, зокрема великі ро-мани «Тигролови» та «Сад Гетсиманський». Між тим, сатирична комедія «Генерал» має досить складну структуру, до якої входить не тільки сюжетний текст, але і ремарки та передмова, де викладені не лише вимоги та настанови автора до театральної постанови твору, але і політичне кредо Багряного з утопічними картинами мрій про майбутнє України. Драматургічні твори Багряного є важливою частиною його творчого спадку, без якої неможливо осягнути естетичну програму та комплекс політичних поглядів письменника. Розгляд бінарної опозиції образів-архетипів, крім традиційних методів літературознавчого дослідження, зумовлений кросдисциплінарним баченням, що враховує досвід етнології та етнографії, філософії та психоаналізу.
Опис: The article researches the functioning of the binary opposition of archetypal images of the mother and stepmother in the satirical comedy ‘General’ by Ukrainian writer Ivan Bahrianyi. This opposition creates the foundation of the comedy typical of Bahrianyi’s creative method: the line of borderline tension and the decision – making position between two principal decisions. This satirical comedy (written in 1944 and published in 1948) presents this tension in the choice between two homelands: a Ukrainian one and a soviet one. Bahrianyi creates this decision between two archetypal symbols: the Ukrainian mother and the soviet stepmother. The object of this research is made more relevant in the context of dissolving soviet myths: propagandist stalinist stereotypes of soviet heroism in the so – called Great Patriotic War (the distorted soviet narrative of WW2); the unconditional and boundless love of soviet citizens towards the artificially created and enforced «soviet homeland”. This research aims to analyze the archetypal images of the mother and stepmother, traditional to Ukrainian mentality as positive vs. negative ideals in satirical works. Bahrianyi creates these satirical polar ideals in his own unique way. He visualizes the archetypal image of Mother Ukraine as a Ukrainian woman past middle age, brave and wise. At the same time, the image of the stepmother has no visualization and is only perceived through the impressions and views of the play’s characters: they describe her as unkind, devoid of mercy, and cruel. The analysis takes into account the idea of national perception of these archetypes, which carry special weight to Bahrianyi as the author of the pamphlet titled ‘Why I don’t want to return to the USSR’. The pamphlet itself describes the so – called «soviet homeland» as a cruel stepmother. The novelty of the research lies specifically in the analysis of Bahrianyi’s dramaturgical work, as the writer’s plays are researched far less than his prose (such as Tiger trappers, published in English as ‘The Hunters and the Hunted’ and Hetman’s Garden). This satirical comedy has quite a complex structure that includes not only the written plot but also – the author’s notes and foreword. These latter elements establish the author’s demands and vision for the comedy’s theatrical implementation, as well as Bahrianyi’s political stance and his idealized vision of Ukraine’s future. Consequently, Bahrianyi’s plays are an integral part of his literary legacy and are vital to understanding his creative methods, aesthetical vision, and political views and identity. Research into the binary opposition of archetypal images goes beyond the traditional methods of literary analysis and is based on an interdisciplinary approach, taking into account the ideas of ethnology, ethnography, philosophy, and psychoanalysis.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2825
Розташовується у зібраннях:Література та культура Полісся. Випуск 107 (2022 р.)

Файли цього матеріалу:
Файл РозмірФормат 
ПОЛІССЯ_107 МАКЕТ-32-40.pdf724,84 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.