Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4296
Назва: | Психологічні особливості сприймання творів мистецтва особами з різним типом функціональної асиметрії мозку |
Автори: | Кресан О. Д. |
Ключові слова: | сприймання творів мистецтва функціональна / міжпівкульова асиметрія головного мозку праворукість ліворукість когнітивний фенотип |
Дата публікації: | 2024 |
Бібліографічний опис: | Кресан О. Психологічні особливості сприймання творів мистецтва особами з різним типом функціональної асиметрії мозку. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія» / Ред. кол.: В. Й. Бочелюк та ін. Мукачево : Вид-во МДУ, 2024. Т. 10, No 2. 111 с. С.29-38. |
Короткий огляд (реферат): | У статті висвітлено теоретичне та емпіричне дослідження психологічних особливостей сприймання творів мистецтва особами з різними типами функціональної /міжпівкульової асиметрії головного мозку. Сприймання творів мистецтва є індивідуально-когнітивним процесом, що може відрізнятися у автора та реципієнта художньої творчості. Авторський задум може бути некоректно зрозумілий глядачами, якщо не враховані особливості індивідуального сприйняття твору мистецтва. Традиційне уявлення про сприймання мистецтва базується на психологічних теоріях, створених у двадцятому столітті, які зазначають, що сприймання простору та руху на картині відбувається зліва направо. Сучасні наукові дослідження не підтверджують цей факт, посилаючись на зміну індивідуально-психологічних особливостей реципієнтів, що можуть впливати на процес сприйняття ними мистецтва. У статті висвітлено хід та результати емпіричного дослідження сприймання руху та його швидкості, що передані у творах образотворчого мистецтва. Дослідження відбувалося за допомогою методу стандартизованого інтерв’ю з досліджуваними двох груп – особи, які не мають професійних знань про мистецтво (N=43), а також студенти, що вивчають мистецтвознавство та образотворче мистецтво як фахові дисципліни і знайомі з правилами конструювання композиції на картині (N=30). Результати були проаналізовані за допомогою статистичних критеріїв: тест Колмогорова-Смирнова та критерій кутового перетворення Фішера φ*. В результаті емпіричного дослідження не було виявлено статистично достовірних закономірностей у сприйманні творів мистецтва у загальній групі, проте виявлені істотні відмінності в особливостях сприймання руху та його швидкості у творах мистецтва особами з різним типом функціональної / міжпівкульової асиметрії головного мозку, що свідчить про нелінійний характер сприймання, а також вплив когнітивних фенотипів на сприймання творів мистецтва. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://pp-msu.com.ua/uk/journals/tom-10-2-2024 http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/4296 |
Розташовується у зібраннях: | ФАКУЛЬТЕТ ПЕДАГОГІКИ, ПСИХОЛОГІЇ, СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА МИСТЕЦТВ |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
2024_Кресан_Сприймання творів мистецтва.pdf | 984,98 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.