Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2845
Title: РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОЇ СПРИЙНЯТЛИВОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ПЛАСТИЧНОГО ІНТОНУВАННЯ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА
Authors: Аліксійчук, О. С.
Keywords: емоційна сприйнятливість
освітній процес
молодші школярі
уроки музичного мистецтва
пластичне інтонування
Issue Date: 2022
Abstract: Стаття присвячена дослідженню та висвітленню проблеми розвитку емоційної сприйнятливості молодших школярів засобами пластичного інтонування на уроках мистецтва. Підсумовуючи результати науково-методичних досліджень з окресленої проблематики, розглянуто поняття: «емоційне сприйняття» – процес, який триває упродовж вивчення та пізнання творів музичного мистецтва; «емоційна сприйнятливість» – специфічна індивідуальна властивість кожного окремого індивіда. Конкретизовано сутність дефініції «емоційна сприйнятливість» як індивідуальну здатність особистості молодшого школяра до емоційної реакції на музику, відчуття характеру та настрою твору мистецтва, здатність до співпережи вання, а також до емоційно-образної уяви тощо. Визначено поетапність впровадження пластичного інтонування: етап ознайом лення та формування уявлень учнів про особливості пластичного самовираження під музику; етап набуття досвіду та навичок «пластичного» інтонування; творчо-діяльнісний етап готовності учнів до самостійного створення авторських імпровізаційних пластичних етюдів. Описується комплекс технологій та методів впровадження пластичного інтонування на уроках музичного мистецтва, зокрема, методика В. Коен – «методика дзеркала», «метод музичних дзеркал», суть якої полягає у віддзеркаленні рухів вчителя учнями класу (педагог, наче у дзеркалі, відображає зміст музичного матеріалу, емоційно-пластично відтворюючи музичні образи). Висвітлено потенціал методу пластичного інтонування, який покликаний: активізувати та розвивати пізнавальний процес учнів, процес музичного сприйняття; скеровувати у потрібному емоційному ключі природну рухову активність учнів у вигляді оптимізації емоційно-моторного комплексу. Окреслено перспективу використання пластичного інтонування на уроках мистецтва у закладах загальної середньої освіти.
Description: The article is devoted to the study and clarification of the problem of the development of emotional receptivity in younger schoolchildren by means of plastic intonation in art classes. Summarizing the results of scientific and methodological research on the issues in question, the concept of "emotional perception" is considered i.e. a process that continues during the study and acquisition of works of musical art; "emotional susceptibility" is a specific individual property of each person. The essence of the definition of "emotional receptivity" is concretized as the individual ability of a junior high school student’s personality to emotionally react to music, feel the character and mood of a work of art, the ability to empathize, as well as to use emotional and figurative imagination, etc. The phasing of the introduction of plastic intonation has been determined: the stage of familiarization and formation of students’ ideas about the peculiarities of plastic self expression when exposed to a piece of music; the stage of acquiring experience and skills of "plastic" intonation; the creative and activity stage of students’ readiness to independently create the author’s improvisational plastic sketches. A complex of technologies and methods of implementing plastic intonation in music lessons is described, in particular, by V. Cohen’s technique named "mirror method" or "musical mirror method", whose essence is the reflection of the teacher’s movements by the students of the class (the teacher, as if in a mirror, reflects the content of the musical material, emotionally and plastically reproducing musical images). The potential of the method of plastic intonation is highlighted, which is designed to: activate and develop the students’ cognitive process, the process of musical perception; direct the natural motor activity of students in the desired emotional key in the form of optimization of the emotional-motor complex. The prospects of using plastic intonation in art lessons in general secondary education establishments are outlined.
URI: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2845
Appears in Collections:Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки". 2022 р., № 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
макет_НЗ_№4_2022-55-61.pdf235,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.