Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2805
Назва: НЕПЕРЕСІЧНА ПОСТАТЬ ВИЗНАЧНОГО ПЕДАГОГА І ВЧЕНОГО-МЕТОДИСТА У ВІТЧИЗНЯНІЙ МЕТОДИЦІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ (ДО 95-Ї РІЧНИЦІ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Н. М. БУРИНСЬКОЇ)
Автори: Лукашова, Н. І.
Ключові слова: методика навчання хімії
наукова школа
шкільний підручник з хімії
політехнічний принцип навчання
науково-методична спадщина
педагогічна й просвітницька діяльність
Дата публікації: 2022
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано багаторічний науковий доробок та плідна творча праця в галузі методики навчання хімії Ніни Миколаївни Буринської. Висвітлено найважливіші аспекти її науково-методичної та просвітницької діяльності, розглянуті концептуальні положення та визначальні ідеї й педагогічні погляди. Розкрито, що рушійною силою її наукового зростання, а також багаторічної організаційно-просвітницької діяльності як очільника лабораторії хімічної і біоло- гічної освіти Інституту педагогіки НАПН України став перш за все органічний зв’язок педагогічної науки і шкільної практики. Завдяки конструктивному впливу та особистому внеску Н. М. Буринська нала- годжує постійні зв’язки лабораторії з Інститутами удосконалення вчителів, котрі стають центрами узагальнення передового педагогічного досвіду. Вче- ний-методист причетна до «відкриття» багатьох відомих в Україні вчителів хімії, які згодом під її керівництвом захистили кандидатські дисертації з найактуальніших методичних проблем. Автор акцентує увагу на тематиці досліджень Н. М. Буринської, актуальність і сучасність яких незаперечна. Нею розроблено концепцію розвитку політехніч- ного принципу навчання з урахуванням науково-технічного прогресу і створена методика політехнічного навчання хімії в школі, основоположні ідеї якої нагальні й сьогодні. Здійснено аналіз тісних зв’язків Н. М. Буринської з кафедрами хімії та студентами педагогічних вишів, зокрема й Ніжинської вищої школи. Результатом стало ство- рення нею навчальних посібників з фахової методики для студентів природничих факультетів. У статті автор розкриває, що у період відродження української держави Н. М. Буринська очолює роботу по створенню різнорівневих навчальних програм, розробляє Концепцію шкільного підручника з хімії й приймає активну особисту участь у створенні національних підручників з хімії, за якими школярі вивчають хімію в Україні й сьогодні. Безцінний внесок Н. М. Буринської у створенні докторського загалу вітчизняної методики навчання хімії, який був практично відсутній до здобуття Україною незалежності. Зроблено висновок, що величезна наукова й педагогічна спадщина Н. М. Буринської ще довго буде невичерпним джерелом у вирішенні нових завдань утвердження національної хімічної освіти шкільної молоді.
Опис: The article covers the most important aspects of the scientific, methodological and educational activities of N. M. Burynska, her conceptual provisions, key ideas and pedagogical views, which have not lost their significance even nowadays in the course of reforming of school chemical education in Ukraine. The driving force of her scientific growth, as well as decades of organizational and educational activity as the head of the laboratory of chemical and biological education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, was primarily the natural fusion of pedagogical science and school practice. Constructive spirit and working capacity helped N. M. Burynska to establish permanent connections between her laboratory and several Institutes of Postgraduate Pedagogical Education, which become the centers of the summarizing of advanced pedagogical experience. As both scientist and methodologist she was involved in the "discovery" of many today well-known chemistry teachers in Ukraine, who later defended their PhD theses under her guidance on the most pressing methodological issues. The author focuses on the topics of N. M. Burynska’s research, the relevance and currentness of which is undeniable. She developed the concept of the development of the polytechnic principle of education taking into account scientific and technical progress and created a method of polytechnic teaching of chemistry in school, the basic ideas of which are still urgent now. The author also analyses close ties of N. M. Burynska with chemistry departments and students of pedagogical universities including the Nizhyn Gogol State University. The result of this collaboration turned into the creation of study guides on methodology of chemistry teaching for students of natural sciences faculties. In the article, the author reveals that during the rebirth of the Ukrainian state, N.M. Burynska was leading the work on the creation of mutilevel educational programs, developing the Concept of a school chemistry textbook and taking an active personal part in the creation of national chemistry textbooks, which Ukrainian schoolchildren use while studying chemistry even today. N. M. Burynska’s made a priceless contribution to the creation of a community of doctors of sciences in the national methodology of teaching chemistry, which was almost absent before Ukraine gained independence. It is concluded that the huge pedagogical and scientific heritage of N.M. Burynska will be an inexhaustible source for a long time in resolving new tasks of establishing the national chemical education of school youth.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2805
Розташовується у зібраннях:Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки". 2022 р., № 3

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
_НЗ_№3_2022 (2)-101-110.pdf207,53 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.