Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/71
Title: Музична освіта та виховання дітей і молоді на Чернігівщині (ХVIII - ХIХ ст.)
Other Titles: Musical education and upbringing of children and youth in Chernihiv region (ХVІІІ - ХІХ centuries.)
Authors: Матвієнко, Світлана Іванівна
Matviyenko, Svitlana
Keywords: музична освіта
музичне виховання
musical education
Issue Date: 2010
Publisher: Харків, ХНПУ ім. Г.Сковороди
Abstract: рукопис, який містить дослідження розвитку музичної освіти на Чернігівщині впродовж ХVІІІ – ХІХ ст. У дисертації визначено та схарактеризовано основні етапи розвитку цього процесу, його найважливіші тенденції та головні перешкоди; здійснено науковий аналіз форм, методів та характерних тенденцій організації шкільної музичної освіти Чернігівщини, визначено їх динаміку впродовж тривалого історичного періоду. У дисертації ґрунтовно досліджено особливості навчально-виховного процесу в багатьох навчальних закладах різних типів щодо навчання учнів церковного співу, залучення їх до музично-етнографічної, концертної і музично-просвітницької діяльності, організації дозвілля дітей та учнівської молоді засобами музики. Розкрито роль громадськості та духовенства краю щодо підтримки регіональних традицій у галузі музичного виховання дітей і молоді. Запропоновано шляхи використання позитивних тенденцій регіональної музичної освіти в структурі підготовки сучасного вчителя музики.
Description: The manuscript contains an investigation of the development of musical education in Chernigiv region during the period of the ХVІІІ – ХІХ-th centuries. The main stages and the most important tendencies in the development of this process are determined, the scientific analysis of the forms of organizing musical education is accomplished and the dynamics of their development within a long historical period is defined. The peculiarities of the educational process in many educational institutions of different types concerning teaching pupils church singing, attracting them to musical-ethnographic, concert and musical-education activities, arranging children’s and pupil’s leisure by mains of music are fully researched in the thesis. A conclusion about the possibility to use the gained positive region musical-pedagogic experience in the practice of modern higher school is drawn, the ways of its use in professional training of specialists in preschool education are suggested.
URI: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/71
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
АР Матвиенко С.И..pdf455,72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.