Please use this identifier to cite or link to this item: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/645
Title: Художній конфлікт як предмет вивчення в процесі шкільного аналізу літературного твору
Other Titles: Literary conflict as subject of study in the process of literary work analysis in secondary school.
Authors: Бондаренко, Юрій Іванович
Keywords: конфлікт
епізод
методичний алгоритм вивчення
виклик - відгук
необхідність - свобода
аналіз
етапи навчання
Issue Date: Jun-2011
Publisher: Українська література в загальноосвітній школі
Abstract: Якісне опрацювання літературного твору неможливе без осмислення учнями конфлікту як рушія розвитку сюжету. У статті накреслені основні етапи шкільного вивчення поняття «конфлікт» та його застосування в процесі аналізу художнього тексту, розкриті методичні механізми виявлення суперечностей як на рівні окремих сюжетних епізодів, так і твору в цілому, залучені окремі філософські підходи для вирішення поставленої проблеми.
Description: Quality work with a literary text is impossible without pupils` understanding of the conflict as the driving force of the plot. The article outlines the main stages of learning the notion of conflict and its application in the process of literary work analysis as well as demonstrates the methodical mechanisms of revealing antagonism on the level of specific episodes as well as of the whole text. It also makes use of certain philosophical approaches in order to solve the outlined problem.
URI: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/645
Appears in Collections:ФАКУЛЬТЕТ ФІЛОЛОГІЇ, ІСТОРІЇ ТА ПОЛІТИКО-ЮРИДИЧНИХ НАУК



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.